Video player inladen ...

"Reclame en media zijn nog veel te vaak gender- en heterostereotiep"

Het Gentse homokoppel dat eergisteren het slachtoffer werd van gaybashing is voor heel wat holebi-organisaties het zoveelste bewijs dat seksuele diversiteit nog altijd niet overal aanvaard wordt. Volgens Wel Jong Niet Hetero komt dat onder andere omdat er nog steeds te weinig holebi's en transgenders opduiken in de media- en reclamewereld.

Op de Antwerpse Meir nemen een aantal jongeren de etalage van Peek & Cloppenburg voor een paar uur over. In de vitrine zien we geen paspoppen, maar wel holebi- en transgenderjongeren die vandaag zelf fungeren als rolmodellen. Want volgens jeugdvereniging Wel Jong Niet Hetero zijn holebi's en transgenders nog veel te onzichtbaar in de reclamewereld. 

"Volgens ons zitten er echt heel wat jongeren op rolmodellen als deze te wachten", zegt Sander Cornelis, algemeen coördinator bij Wel Jong Niet Hetero. "Zulke voorbeelden zijn van groot belang voor jongeren die zich niet kunnen herkennen in de huidige hetero- en gendernormen. Ook zij zijn op zoek naar hun plaats in de samenleving. We vragen meer zichtbaarheid van gender- en seksuele diversiteit zodat álle jongeren zich kunnen ontwikkelen vanuit een evenwaardig gevoel."

Over bier en roze poppen

De heterostereotiepe beeldvorming in reclame lijkt in eerste instantie misschien onschuldig. Maar volgens de jongerenorganisatie wordt er nog veel te vaak van uitgegaan dat je geslacht automatisch gepaard gaat met een heleboel andere eigenschappen. 

"De mannen, makkers en maten gaan raften en drinken nadien een biertje. Roze poppen worden steevast door meisjes uit de wieg genomen terwijl hun broertjes met transformers, auto’s en graafmachines spelen. De vertelstem die de schoonheidsproducten aanprijst, is steevast een zachte vrouw, terwijl sportartikelen door een stoere en luide mannenstem worden aangeprezen. " 

De organisatie hoopt alvast dat daar snel verandering in komt. Om de actie wat meer ruchtbaarheid te geven, vragen ze voorbijgangers op de Meir ook om met hen op de foto te gaan. Op sociale media worden de kiekjes gedeeld onder de hashtag #lgbtmodel.