Ryanair-vlucht geschrapt? Dit moet u doen

Vertrekt u vandaag met Ryanair naar een vakantiebestemming? Of dat was tenminste het plan, maar dat valt nu in het water omdat uw vlucht geschrapt is door de pilotenstaking? Als u recht heeft op een schadevergoeding kan u er zo achteraan gaan. Maar er is een probleem...

Het klinkt saai, maar als u ooit iets van schadevergoeding terugziet, is het dankzij deze Europese wetgeving: Verordering (EG) nr.261/2004. Ze omschrijft onder welke voorwaarden u iets mag verwachten.  

Als uw geplande vlucht bij Ryanair plots niet meer doorgaat (minder dan twee weken voor vertrek) of vertraagd is, moet u eerst aankloppen bij Ryanair en het zogenoemde 261-formulier invullen, dat u via deze link vindt.

Krijgt u vervolgens geen antwoord binnen een redelijke termijn (6 weken)? Of bent u niet tevreden met het antwoord? Vul dan het klachtenformulier in op de site van de FOD Mobiliteit, dat u dan weer via deze link vindt.

Wat zijn de voorwaarden en wat mag u verwachten?

  • Uw vlucht mag niet meer dan twee weken voor vertrek geannuleerd zijn. En er mag natuurlijk geen sprake zijn van overmacht, zoals terrorisme of extreme weersomstandigheden.  
  • De maatschappij geeft u de keuze tussen een alternatieve vlucht (en betaalt in dat geval ook de verplaatsingskost van de aankomstluchthaven naar uw bestemmingsluchthaven) of de terugbetaling van je ticket (inclusief retourticket)  
  • Als u kiest voor de alternatieve vlucht krijgt u een maaltijd, een drankje, in verhouding tot de wachttijd. Indien nodig ook een hotelovernachting en vervoer ernaartoe. 
  • Naast de keuze voor een alternatieve vlucht of terugbetaling van een ticket, heeft u recht op een forfaitaire schadevergoeding. Die bedraagt 250 tot 600 euro, afhankelijk van de vliegafstand van vertrek tot bestemming. Het forfaitaire bedrag wordt ook gehalveerd als de alternatieve vlucht.
  • U heeft ook een flinke dosis geduld nodig, want de behandeling van de klacht kan 4 tot 6 maanden duren. Vergeet ook niet alle bewijsstukken toe te voegen (instapkaart, coorespondentie met de luchtvaartmaatschappij...). 

Probleem: Ryanair weigert

Maar met de Ryanair-stakingen is er een probleem: Ryanair weigert passagiers te vergoeden voor de voorbije staking van 25 en 26 juli en ook die van morgen (10 augustus).

Volgens de luchtvaartmaatschappij hoeft dat niet wegens overmacht, want hun personeel staakt. "En dat is onrechtvaardig en onnodig", zegt de maatschappij. 

Maar deze redenering druist in tegen de rechtspraak van het Europees Hof van Justitie : een staking van eigen personeel is géén overmacht en dus hebben de passagiers recht op een schadevergoeding. Minister Kris Peeters (CD&V) heeft de hardleerse maatschappij al op de vingers getikt, maar zonder resultaat totnogtoe.  

Consumentenorganisatie Test Aankoop stapt daarom naar de rechter met de eerste 50 klachten van haar leden om een schadevergoeding te bekomen voor de geannuleerde vluchten. Wie zich graag aansluit kan dat doen via de website van Test-Aankoop: testaankoop.be/ryanair.