Video player inladen ...

Samsung gooit Galaxy Note 9 in de strijd: groter scherm en enorme batterij

DJ Koh, de CEO van de mobiele devisie van Samsung heeft in New York zopas de Galaxy Note 9 voorgesteld. De Note 9 is een "phablet" en het nieuwste toptoestel van de Zuid-Koreaanse smartphoneproducent. Met een scherm van van 6.4 inch is het toestel groter dan de gemiddelde smartphone. Naast de smartphone lanceert Samsung ook een nieuwe smartwatch, de Galaxy Watch. In een zeer concurrentiële smartphonemarkt wil Samsung met een eigen "ecosysteem" het verschil maken.

Met veel enthousiasme en trots kondigde de CEO van Samsung, DJ Koh, zopas zijn "flagship". De Note 9 heeft dan ook alles in huis om de label van "flagship" te dragen. Het heeft een helder AMOLED-scherm van 6.4 inch en een zeer straffe camera.

Ter vergelijking: de iPhone X heeft een scherm van 5.8 inch, even groot als dat andere toptoestel van Samsung, de S9. 

Straffe specs

Op papier heeft de Note 9 alle "specs" in huis van een  toptoestel. Het heeft een batterij van 4000 mAh, de grootste batterij die Samsung tot nu toe in een smartphone heeft  gestopt. Het komt met twee opslagmogelijkheden: 128 of 512 gigabyte intern geheugen.

Vooral op vlak van RAM-geheugen heeft Samsung een tandje bijgestoken. Het toestel van 512 GB komt met 8GB RAM-geheugen. Dat is veel. Heel veel. Nog maar weinig smartphones hebben zoveel rekenkracht. Veel RAM-geheugen betekent dat u met het toestel vlotjes kan multitasken, bovendien kan het toestel langer gebruikt worden omdat het minder snel veroudert. 

Waarom ook zo'n grote scherm? Samsung positioneert de Note 9 in een hoger segment dan S9, het toestel dat in februari werd gelanceerd. De toestellen van de Note-reeks worden ook steevast met een slimme pen, de S Pen, geleverd. Bij de vorige modellen kregen de pennen dezelfde kleur als het toestel, maar die geraakten weleens zoek. Nu heeft Samsung ervoor gekozen om de S Pen een andere meer opvallende kleur te geven.

Hevige concurrentie

Straffe cijfers, maar het is ook nodig. Want de smartphonemarkt is enorm concurrentieel geworden. Niet alleen stagneert de verkoop van smartphones, er zijn nu ook meer en meer nieuwe kapers op de kust. Vroeger was de concurrentie in het hoger segment vooral tussen Samsung en Apple, maar de Chinese smartphoneproducenten winnen meer en meer terrein. Zo bracht Huawei, met de P20 Pro, een smartphone op de markt die een rechtstreekse aanval heeft ingezet op Samsung en Apple. 

En die strategie lijkt voor Huawei te lonen. Tijdens het tweede kwartaal van dit jaar verkocht het merk meer smartphones dan Apple en staat Huawei wereldwijd op de tweede plaats, na Samsung. 

Wachten op de S10

Wat ook opvalt, is de releasedatum van de Note 9. Traditiegetrouw wordt het toestel in de tweede helft van de maand augustus gelanceerd. Maar de tegenvallende verkoopcijfers van de S9 en de S9+, veroorzaken zenuwachtigheid in Seoel. Met een vooropgeschoven releasedatum hoopt het merk de verkoop een extra boost te geven

Bovendien worden de komende maanden nog nieuwe smartphones verwacht. Huawei zal in het najaar de opvolger van de Mate 10, de Mate 20 in de strijd gooien. Google werkt aan de opvolger van de Pixel 2, de Pixel 3, hoewel het toestel in ons land niet te koop is, is het toestel geliefd bij smartphoneliefhebbers in de Verenigde Staten. En Apple komt later dit jaar  met de opvolger van de succesvolle iPhone X.

De tegenvallende verkoopscijfers van de S9 en S9+ zorgen voor zenuwachtigheid bij Samsung

Het lijkt erop dat Samsung dit jaar een tussenmodel uitbrengt en al uitkijkt naar de S10, in afwachting van de eerste smartphone met een plooibaar scherm.

Samsung heeft altijd beloofd dat het de eerste smartphoneproducent ging zijn met een plooibaar scherm, maar ondertussen heef Huawei ook laten weten dat het bezig is met de ontwikkeling van een smartphone met een scherm dat plooit. Het is dus spannend afwachten wie de eerste zal zijn. 

Smartwatch en een eigen ecosysteem

Naast de Galaxy Note 9 lanceert Samsung ook een nieuwe smartwatch, de Galaxy Watch. Het huidige model van de Samsung smartwatch kreeg de naam Samsung Gear.

Door de naamsverandering wil Samsung alles laten draaien rond het eigen ecosysteem. Want al onze toestellen zijn tegenwoordig op de een of andere manier verbonden met elkaar. Smartphone, tablet, TV en smartwatch communiceren onderling. Samsung wil niet liever dat we dat met toestellen doen van hetzelfde merk.

Laat net dit iets zijn waar grote concurrent Apple sterk in is. Het merk heeft een zeer gesloten systeem, en brengt producten op de markt die feilloos met elkaar verbonden zijn. 

Video player inladen ...