AP

Beste Elon Musk, je moet minder dromen en meer bouwen

Met een tweet meldde CEO Elon Musk dat hij Tesla van de beurs wil halen. Haaks op de eenvoudige simpelheid van dat bericht staan spectaculair veel reacties waarin ongeloof centraal staat. Overtrad hij de wetgeving op informatie­verspreiding en is de tweet eigenlijk wel gemeend? Zeker is dat Elon het gehad heeft met Wall Street. Een meer lommerrijke rijpingsplaats is aangewezen voor een bedrijf dat door zijn creatieve CEO iets té veel met woorden en té weinig met daden de hemel werd ingeprezen. 

labels
Tom Simonts
De auteur is Senior Financial Economist KBC Group en kijkt naar alles wat reilt en zeilt in de financiële wereld. Als vinger op de beurs- en bedrijvenpols bericht hij namens KBC over interessante thema’s, trends en nieuwtjes en probeert daarbij net dat ietsje verder te kijken dan de fysieke neus lang is.

Een eeuwig onrustige visionair

De producent van elektrische wagens stapelt al tijdenlang verliezen op, produceert meer niet ingeloste beloftes dan wagens, en grote baas Elon Musk toont zich lichter ontvlambaar dan een gemiddelde Portugese eucalyptusboom. Vraag dat maar aan analisten die voor idioten versleten werden of aan een Thaise hulpverlener die het label pedofiel opgekleefd kreeg. Je kan serieel ondernemer Musk heel wat verwijten, maar geen tekort aan visie. De oprichter en bezieler van SpaceX en Tesla verdiende zijn eerste miljarden door de verkoop van zijn PayPal aan eBay. Maar een langetermijnvisie vormt zelden een vruchtbaar huwelijk met de focus op kortetermijnbesognes.

Wat begon als een mooi verhaal

Tesla debuteerde in juni 2010 tegen 17 dollar per aandeel en piekte op 18 september 2017 tegen 385 dollar. Een mooi Wall Street-verhaal dat naast beurswaarde ook onmetelijke naambekendheid en miljarden en miljarden dollars aan gulle financiering opleverde. Zo zie je maar, dat de beurs een zwoele cocktailbar is waar tot het delirium gefeest kan worden. Maar het is onderhand tijd om rekeningen te vereffen. Sinds zijn oprichting boekte Tesla nog nooit operationele winst en het is onzeker wanneer dat wel zo zal zijn. De nieuwe wagens laten op zich wachten én het geld is ook alweer bijna op.

Uit de bocht op Twitter

Musks hoofd mijmert actief van de kolonisatie van Mars en naadloos ondergronds goederentransport met supersonische snelheden tussen Rupelmonde en Cannes. En dus ging het ongeduld en de hoeveelheid kritische vragen van Wall Street crescendo. 

Zo geloofwaardig zijn de tweets van Elon Musk dus geworden. 

Musk werd kregelig en zijn Twittervingers schoten onrustig in het rond. Veel van zijn tweets lijken kant noch wal te raken en dat was bij de exit-tweet initieel niet anders. Er werd gedacht aan een gehackt account of een mopje zoals op 1 april, toen hijzelf Tesla failliet verklaarde.

Ook werd de 420 dollar gelinkt aan marihuana, omdat in Amerika op 20 april de tegencultuur feest viert, onder meer met copieuze cannabis. Zo geloofwaardig zijn de tweets van Elon Musk dus geworden. De beurskoers manipuleren via Twitter is trouwens al helemaal ongehoord. Het overtreedt alle geldende regels om aandeelhouders altijd en op duidelijke manier te informeren, ook al mag dat van de Amerikaanse beurswaakhond via sociale media. Wel enkel indien op voorhand duidelijk het kanaal en het tijdstip aangegeven worden. En dat is natuurlijk niet gebeurd.  

Vechtscheiding

Musk heeft gelijk en misschien was zijn tweet een geniale zet om Wall Street een strategische neus te zetten. Het is hoog tijd voor Tesla om (tijdelijk) onder te duiken in het schaduwduister, ver weg van de afleiding van Wall Street met zijn ongeduldige beleggers, navelstarende beurswaakhond en kritische financiële pers. Weg van een waslijst aan verplichtingen: rapporteringsplicht, vooruitzichten op korte en middellange termijn, openbaarheid van transacties, transparantie van kasstromen, etc. Maar ook weg van de kortetermijnvolatiliteit van het aandeel, niet het minst aangestookt door beleggers die het aandeel verkopen zelfs zonder het te bezitten. De premie van 20% kost naaktzwemmende beleggers handenvol geld.

Wie betaalt de veerman?

Maar de oversteek van beurs naar privé heeft een prijs: maximum 50 miljard dollar. Maximum, want in het creatieve hoofd van Musk kunnen bestaande aandeelhouders ook hun Tesla-aandelen omruilen voor aandelen van een nieuw bedrijf. In ruil biedt Musk tweemaal jaarlijks een koop-verkoopmoment aan, maar vallen alle rapporteringsverplichtingen weg. En daarmee ook zicht op de boeken, de cijfers, de bewegingen van cashflow enzovoort. Tesla zelf zal enkel nog kapitaal kunnen ophalen via privé-investeerders, zoals bijvoorbeeld de Saudische overheid of andere kapitaalschieters met hele diepe zakken. Kostprijs: nul. Fantasiegehalte: oneindig, want aandeelhouders zullen weigerachtig staan tegenover de overstap naar ‘de privé’ en dus zijn er centen nodig. De oorsprong daarvan is vandaag hoogst onduidelijk. 

Zodra Tesla ontpopt is tot een structureel winstgevende autobouwer, zetten we graag weer de Wall Street-deuren open.

The day after?

Als zijn uitkoopplan zou falen, dan zullen beleggers nog meer misnoegd zijn en zal het hoongelach op Wall Street zelfs de lofgezangen voor de Rode Duivels overstijgen. Laten we een wild tweetende Elon verdere schaamte besparen en het plan toejuichen. De beursnotering zorgt immers voor onnodig veel ruis op het pad naar visie en riskeert de reputatie van Tesla te beschadigen.

Dat hinkt ondertussen trouwens fors achter op het zelfrijdende Waymo of de betaalbaardere elektrische Audi's en BMW's. Ja, een rustkuur in het lommer dringt zich op, onder de vleugels van een CEO die zijn aandacht vol kan richten op een berg aan onopgeloste operationele problemen eerder dan op zijn Twitter-account. Minder dromen, Elon, en meer bouwen. Zodra Tesla ontpopt is tot een structureel winstgevende autobouwer, zetten we graag weer de Wall Street-deuren open. 

Xinhua/Photoshot. All rights reserved.

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.

Meer nieuws