Werkt noodnummer 1722 wel naar behoren?

"70% van de bellers kent het noodnummer 1722 niet," zegt de Antwerpse vakbond van de Noodcentrale 112. Dat nummer werd begin deze week geactiveerd voor niet-dringende brandweeroproepen na mogelijke onweerschade. Maar volgens de vakbond is het nummer nog te weinig gekend bij de mensen, en dus niet efficiënt. Dat schrijft de Gazet van Antwerpen. 

Omwille van het hevige onweer maandagavond heeft het ministerie van Binnenlandse Zaken het nummer 1722 geactiveerd voor niet-dringende brandweeroproepen. Dat moest het noodnummer 112 ontlasten. Maar volgens de Antwerpse vakbond is dat nummer nog te weinig gekend bij de mensen. "Ik schat dat 70% van de bellers het noodnummer 1722 niet kent en dus verkeerderlijk naar 112 belt," zegt Leighton Hoovelts, ACV-afgevaardigde van de Noodcentrale 112 in Antwerpen. 

Daarnaast klaagt de vakbond ook het tekort aan personeel aan bij de noodcentrales. "Er zijn 58 extra mensen aangeworven, maar dat gaat niet veel helpen," zegt Hoovelts. "Tegen de tijd dat zij opgeleid zijn, zijn er weer mensen op pensioen vertrokken. En oproepen naar 1722 komen bij dezelfde operator terecht als 112 oproepen."

"1722 werkt wél, het helpt 112 ontlasten"

Het kabinet van minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) is wel nog steeds overtuigd van het nut van het nieuwe systeem. Maar het benadrukt wel dat de werking van 1722 performanter moet gemaakt worden. "In de toekomst willen we dat de oproepen rechtstreeks doorgeschakeld worden naar de lokale brandweerzones," zegt woordvoerder Olivier Van Raemdonck. "En op drukke momenten moeten de noodcentrales naar elkaar doorgeschakeld worden."