Tweede dag Jazz Middelheim focust op Belgische jazzscene

Na het meer dansbare genre op de openingsavond was het vrijdag op de tweede dag van Jazz Middelheim de beurt aan bijna uitsluitend Belgische jazznamen. In de grote tent in Park Den Brandt was er opnieuw plaats voor stoeltjes. Philip Catherine en Melanie De Biasio waren de publiekstrekkers.

Op de Club Stage mocht het Brussels Jazz Orchestra, al meermaals te gast in Wilrijk, de hele namiddag en avond zijn eigen ding doen. BJO bestaat 25 jaar en bracht een staalkaart van uiteenlopende projecten.

Op het hoofdpodium kregen de jonge wolven van De Beren Gieren een luisterend en enthousiast oor van het publiek. Het trio, met pianist Fulco Ottervanger als blikvanger, brengt onvoorspelbare jazz met gevoel voor avontuur. De band timmert al bijna tien jaar aan de weg en kreeg voor zijn laatste plaat "Dug out skyscrapers" de Klara-prijs voor beste Belgische jazz-cd.

Publiekslieving Philip Catherine had op vraag van de festivalorganisator een "reunion band" bij. Hij werd geruggensteund door de muzikanten met wie hij de klassieker "September man" in 1974 opnam. "We voerden deze plaat nooit live samen uit, we zijn geduldige muzikanten", grapte hij. Catherine leidde het vijftal met verve doorheen de set, met de 77-jarige Deense trompettist Palle Mikkelborg in een glansrol. Het publiek reageerde laaiend en bedankte met een staande ovatie.

Toen de duisternis volledig was ingetreden, was het de beurt aan de donkere en kwetsbare zang van Melanie De Biasio. De zangeres uit Charleroi maakt ook in het buitenland furore en niet onterecht. Ze sloot haar zomertour in Middelheim af en was zichtbaar geëmotioneerd door het enthousiasme in de tent. Ze bedankte met een ruime bisronde.

Jazz Middelheim loopt nog hele weekeinde door met onder meer Disneyklassiekers in een jazz-jasje en Fred Hersch Trio op zaterdag, en saxofonist Steve Coleman en een Archie Shepp tribute op zondag.