Met een vliegtuig aan de haal gaan: hoe is dat mogelijk?

Hoe is het mogelijk dat iemand kennelijk zomaar met een vliegtuig aan de haal gaat? Het is de vraag die zich opdringt na het incident in Seattle waarbij een lid van het grondpersoneel opsteeg zonder toestemming en wat later crashte. "De betrokkene moet kennis gehad hebben van vliegtuigen", stelt luchtvaartspecialist Luk De Wilde.

Om te beginnen: een vliegtuig start je niet simpelweg door een sleutel in een contact te steken. Een leek gaat er dus niet in slagen om een toestel van de grond te krijgen. "Er komt een ganse procedure bij kijken", zegt Luk De Wilde.

"Je moet nogal wat bewegingen doen om het vliegtuig eerst aan de praat te krijgen en dan ook nog in de lucht. Je moet in de cockpit zien te geraken en dan ook nog de masterswitch aanzetten. Nadien zijn er nog een aantal stappen: de brandstofkleppen, de kleine motor, de startknoppen... Je moet er echt kennis van hebben om zo'n vliegtuig in de lucht te krijgen."

Ook opvallend is dat de "piloot" zomaar bij het vliegtuig kon geraken. Volgens Alaska Airlines gaat het om een lid van het grondpersoneel en stond het gestolen vliegtuig op een plek voor onderhoudswerkzaamheden. 

"De luchthavens zijn altijd zeer goed beveiligd. Je geraakt niet zomaar op een luchthaven en zeker niet in de buurt van vliegtuigen. De toestellen zijn meestal wel niet vergrendeld, ze staan er zomaar. Vandaar dat de luchthavens zo goed beveiligd zijn", aldus Luk De Wilde.

"Het had veel erger kunnen zijn"

Het bewuste toestel was overigens geen klein sportvliegtuigje, maar een passagiersvliegtuig met zo'n 70 stoelen. "En daar is de man mee in de lucht gegaan zonder toelating. Dat is echt wel een wilde actie geweest." Volgens luchtvaartspecialist Luk De Wilde heeft de dader ongetwijfeld het andere verkeer op de drukke luchthaven van Seattle in gevaar gebracht.  "Het had allemaal veel erger kunnen uitdraaien."

Na het opstijgen zonder de toelating trad onmiddellijk de standaardprocedure in werking en werden gevechtsvliegtuigen ingeschakeld. "De eerste taak daarbij is niet om het vliegtuig uit de lucht te halen, maar om te achterhalen wie erachter zit. Zijn het piloten zelf? En wat zijn de bedoelingen? Echt onderscheppen is niet zo evident."

Herbeluister het gesprek met Luk De Wilde in "De ochtend" op Radio 1: