Video player inladen ...

Weyts draait maatregel terug: "Fietsers mogen voorrang niet verliezen"

Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) komt terug op de beslissing waardoor fietsers bij het kruisen van gewestwegen hun voorrang verloren. "Daar waar fietsers vandaag voorrang hebben, blijven ze die houden", klinkt het decisief.

Eerder deze week bleek dat de voorrangsregeling op oversteekplaatsen met fietspaden werd aangepast. Het ging meer bepaald om gewestwegen waar het fietspad een voorrangsweg kruist bij een kruispunt. Daar had vaak de auto voorrang, soms de fietser en soms was het gewoon niet duidelijk wie voorrang had. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer leidde dat tot verwarring.

Daarom werd beslist om auto's in die situaties steeds voorrang te geven en dat duidelijk te maken met het aanbrengen van haaientanden. Waar fietsers altijd hadden mogen doorrijden, gingen ze plots moeten stoppen. Onder meer in Leuven was de aanpassing al doorgevoerd. Dat tot groot ongenoegen van fietsverenigingen.

Sommigen wezen op de verantwoordelijkheid van minister van Mobiliteit Weyts. Die draait de maatregel nu terug. "Ik ben bij terugkomst uit vakantie zelf geschrokken van de interpretatie die men blijkbaar gegeven heeft aan het dienstorder van de leidend ambtenaar van AWV. Die kan voor mij niet door de beugel", zegt hij.

"Daar waar fietsers vandaag voorrang hebben, blijven ze die houden. Punt. Ik investeer geen historisch hoge bedragen in nieuwe fietspaden, -bruggen en - tunnels om de fietsers dan mínder belangrijk te maken in het verkeer."

Wanneer voorrang of niet?

Voor alle duidelijkheid: het is niet zo dat fietsers nu op alle oversteekplaatsen voorrang zullen krijgen. Alleen: daar waar ze die al hadden, zullen ze die niet verliezen. Minister Weyts zegt dat zijn administratie "een beetje te voortvarend" is geweest door bestaande situaties waar fietsers voorrang hebben te veranderen.

Volgens Weyts is het duidelijk: bij rode fietsoversteekplaatsen hebben fietsers voorrang. Gele markeringen zijn gewoon fietssuggestiestroken. En wanneer fietsers geen voorrang hebben, zijn er onderbroken witte lijnen. "Dat is de regel."

De minister en het Agentschap Wegen en Verkeer zullen nu bekijken hoe ze onduidelijke situaties de wereld kunnen uithelpen, zonder dat fietsers hun voorrang verliezen waar ze die hebben. Het Agentschap zal ook bekijken waar reeds aangepaste fietsoversteekplaatsen opnieuw zullen moeten worden aangepast. "Het gaat maar over enkele plaatsen. Dat is maar een verfpotmaatregel", vindt minister Weyts daarover.

Fietsersbond is blij

De fietsersbond reageert verheugd op het nieuws dat Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts de maatregel over de voorrang voor fietsers bij het kruisen van gewestwegen terugdraait. "Wij zijn blij", zegt Wies Callens van de Fietsersbond. "Het Agentschap Wegen en Verkeer moet nu zo snel mogelijk evalueren, in samenspraak met ons en Fietsberaad, hoe het verder moet."

Leuvense schepen: "Verstandige maatregel"

De Leuvense schepen Dirk Robbeets heeft het over "een zeer verstandige maatregel" van minister Weyts. "De maatregel van AWV was onbegrijpelijk want totaal in strijd met een veilig, leefbaar en duurzaam mobiliteitsbeleid dat het STOP-principe hanteert. Dat principe, waar prioriteit eerst naar Stappen dan Trappen, vervolgens Openbaar Vervoer en dan pas naar Personenwagens gaat is ook de leidraad voor het Vlaamse mobiliteitsbeleid. Autodoorstroming leek voor het AWV echter eens te meer belangrijker dan de veiligheid van fietsers, terwijl we in Leuven net heel hard werken aan een leefbare, veilige en bereikbare stad", aldus Robbeets.

De Leuvense schepen hoopt dat Weyts het stadsbestuur ook ondersteunt in zijn vraag om op de Naamsepoort, waar tijdens het academiejaar dagelijks duizenden fietsende studenten passeren, een verkeersregeling te creëren die alle wachtende fietsers en voetgangers tegelijk een tijd groen geeft. "In Nederland wordt dit principe al op vele plaatsen toegepast. Het moet de doorstroming van fietsers op de Naamsepoort ten goede komen. Er is momenteel overigens geen plaats om veel fietsers te laten wachten", aldus Robbeets. Leuven wil een groen vierkant ook elders op de ring zoals aan de Blauwputbrug. "AWV heeft echter al laten weten dat dat op die plaats onmogelijk is", aldus de schepen.

Schepen van Mobiliteit in Gent Filip Watteeuw (Groen) vindt het in eerste instantie belangrijk dat minister Weyts duidelijk maakt dat waar fietsers voorrang hadden, die hun voorrang blijven behouden. "Het is goed dat hij daar nu duidelijkheid in schept." Maar volgens Watteeuw blijven ook nog veel onduidelijkheden over. "De wegcode is vaak nog onduidelijk en voor interpretatie vatbaar. We moeten werken naar een duidelijkere wegcode waarin fietsers, voetgangers én automobilisten weten wat ze moeten doen. Want dat is nu in sommige gevallen nog niet het geval."

Bekijk hier de fragmenten uit "Het Journaal":

Video player inladen ...