Video player inladen ...

"Dieseltrauma" houdt aankoop elektrische auto's tegen: nu fiscaal gestimuleerd, maar wat over 5 jaar?

Amper een op de tien mensen overweegt bij de aankoop van een nieuwe auto nog een dieselwagen. Dat blijkt uit de mobiliteitsbarometer van mobiliteitsorganisatie VAB. Vooral de benzinewagens blijven populair. Voor een elektrische auto vinden veel consumenten het nog iets te vroeg. "Men vertrouwt het fiscale beleid van de overheid niet", zegt Maarten Matienko van VAB aan VRT NWS. Vlaams minister voor Energie en Financiën Bart Tommelein (Open VLD) garandeert nochtans dat de voordelen voor elektrische wagens gelden voor de volledige levensduur van de auto. 

Op vrij korte tijd zijn dieselwagens veel minder interessant geworden. De belastingen zijn gestegen en een volle tank diesel is door de hogere taksen steeds duurder geworden. Die zogenoemde "anti-dieselmaatregelen" blijken er mee voor verantwoordelijk te zijn dat de elektrische auto (nog) niet doorbreekt. "Men vertrouwt het fiscale beleid van de overheid niet", zegt Matienko.

"Dieselwagens werden in 2010 en 2011 zeer zwaar gesubsidieerd en diezelfde wagens betalen nu veel meer belastingen en mogen bijvoorbeeld vanaf 2020 Antwerpen en Gent niet meer binnen", zegt de VAB-woordvoerder. "Elektrische wagens hebben nu wel fiscale voordelen, maar wat zal dat in de toekomst zijn?" Die onzekerheid samen met het "dieseltrauma" in het achterhoofd houdt de groei van de elektrische auto tegen.

Elektrische wagens hebben nu fiscale voordelen, maar wat zal dat in de toekomst zijn?

Maarten Matienko, VAB

"Willen we effectief meer privékopers een elektrische wagen laten kopen, dan zal de overheid een betrouwbaar fiscaal beleid moeten voeren", zegt Matienko. Naast het gebrek in vertrouwen spelen ook de hoge aankoopprijs, de beperkte laadmogelijkheden en de relatief korte reikwijdte de elektrische auto parten. "Binnen 5 à 10 jaar verwachten we dat die problemen zijn weggewerkt en wordt het gamma elektrische auto's wel betaalbaar en interessant."

In afwachting wordt de consument vooral in de richting van de benzinewagen geduwd. "De meeste zijn nu geïnteresseerd in een benzineversie", zegt Matienko daarover. "Amper een op de tien particuliere kopers is nog geïnteresseerd in een dieselwagen."

Intussen probeert Vlaams minister voor Energie en Financiën Bart Tommelein (Open VLD) de Vlaming gerust te stellen. De voordelen die voor elektrische wagens gelden, blijven van kracht voor de volledige levensduur van de auto. "De Vlaamse overheid garandeert dat en daar zal geen verandering in komen", zegt de minister. Elektrische wagens worden vrijgesteld van de belastingen op inverkeerstelling (de eenmalige belasting wanneer een wagen voor het eerst op de openbare weg komt) en de jaarlijkse verkeersbelasting. 

Vlaams minister voor Energie en Financiën Bart Tommelein (Open VLD) in een elektrische wagen