Video player inladen ...

"Ontwerper brug Genua wilde beperkt aantal kabels, maar dat maakt constructie kwetsbaar"

Volgens professor emeritus Guido De Roeck van de KU Leuven had de ingestorte brug in Genua een belangrijke zwakke plek: de kabels die de brug ondersteunden.

"De brug in Genua was een kabelgesteunde brug, een type dat vaak gebruikt wordt. Het uitzonderlijke aan dit ontwerp is dat aan weerskanten van de pijlers maar twee kabels gebruikt werden. Dat maakt de constructie kwetsbaar", legt professor De Roeck uit in "De wereld vandaag" op Radio 1.

De Roeck vergelijkt het ontwerp van de brug in Genua met die van het beroemde viaduct van Millau. "Dat is hetzelfde type brug, maar er zijn veel meer kabels gebruikt."

Verwendung weltweit, usage worldwide

"De ontwerper wilde blijkbaar uitdrukkelijk een beperkt aantal kabels. Het zijn ook geen stalen kabels, maar voorgespannen betonkabels. Die zijn onderhevig aan corrosie. Ook dat is een kwetsbaar punt aan het ontwerp."

Er waren berichten dat de fundering van de brug de schuldige zou kunnen zijn, maar De Roeck spreekt dat tegen: "Als ik de foto's bekijk, lijkt me dat weinig waarschijnlijk. Het onderste deel lijkt vrij intact. Er was ook een weg tussen de rivier en de fundering. Dat de fundering bezweken is door hevige regenval, lijkt me onwaarschijnlijk."

"Mijn persoonlijke opinie is: het zijn de kabels. Uit dergelijke schadegevallen kan men altijd leren. Hopelijk zal dat nu ook gebeuren."

Lees verder onder de foto's van voor en na de instorting van de brug.

Beluister het gesprek met professor emeritus Guido De Roeck uit "De wereld vandaag":

Kan zoiets bij ons gebeuren?

Als een brug instort in het buitenland, rijst de vraag bij ons: kan zoiets in België gebeuren? "Bij ons kan dit niet gebeuren. Het brugtype komt veel voor, ook bij ons, maar hier worden altijd meerdere kabels gebruikt. Als 1 kabel corrodeert , dan vangen de andere dat op."

"Ook hier hebben we wel problemen gehad met voorgespannen constructies in beton, waar corrosie was opgetreden, maar tegenwoordig gebruiken ze altijd stalen kabels in een omhulling."

Een nulrisico bestaat niet, maar we doen er alles aan om het te beperken

Bruggenexpert Paul Meekels van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken laat weten dat 30 van de 2.700 bruggen in Vlaanderen als "prioritair" zijn aangeduid. Dat betekent dat er problemen zijn vastgesteld bij een standaardinspectie. "Die bruggen worden nauwlettend in het oog gehouden, tot ze hersteld of vervangen worden", legt Meekels uit.

"Bruggen en viaducten worden bij ons elke 3 tot 5 jaar geïnspecteerd. Eerst visueel, eventueel aangevuld met een bijzondere inspectie als er problemen opduiken. Viaducten worden gebouwd om 100 jaar mee te gaan, maar in de praktijk blijkt dat 60 à 70 jaar, door de toename van verkeer."

Dat een ramp als in Genua bij ons nooit kan gebeuren, kan Meekels niet garanderen. "Een nulrisico bestaat niet. Je kunt nooit zeggen dat er nooit iets zal gebeuren, maar we doen er alles aan om het risico te beperken", besluit Meekels.

Günther Muyshondt: "Meeste bruggen hebben na 60 à 70 jaar hun beste tijd gehad"

Video player inladen ...