Video player inladen ...

Onrust over viaduct Gentbrugge na instorting van brug in Genua

Het E17-viaduct in Gentbrugge is gebouwd in de jaren '60, net zoals het Morandi-viaduct in Genua, en zelfs met gelijkaardige materialen. "Schrik voor instorting hebben we niet meteen", zegt vzw ViaduKaduk, "maar het viaduct in Gentbrugge vertoont toch gebreken waar dringend een oplossing voor nodig is".

Het Morandi-viaduct op de snelweg A10 stortte dinsdag naar beneden. Het viaduct verbindt de haven en de luchthaven van Genua. Zo'n dertigtal auto's viel meters naar beneden. Grote brokstukken liggen er verspreid over een rivierbedding, een spoorlijn, huizen en bedrijven. Er zijn al zeker 38 doden geteld.

vzw Viadukaduk

Het is een drama dat ze niet meteen in Gentbrugge vrezen, maar dat de ongerustheid toch weer wat groter maakt. Een vrouw die elke dag met de hond gaat wandelen, en daarvoor onder het viaduct moet passeren, stelt zich toch vragen. Een fietser vindt dat ze alles maar beter moeten onderhouden in plaats van te herstellen wat kapot gaat. De buurt mijden doet hij niet.

Het viaduct in Gentbrugge is nochtans niet in goede staat. Het is gebouwd in de jaren '60, net als het viaduct in Genua, en zelfs met zowat dezelfde materialen: voorgespannen beton. De constructie is wel helemaal anders: "We vrezen dan ook zeker geen instorting in Gentbrugge", zegt Hans Verbeeck van de vzw Viadukaduk. Dat is een bewonersgroep die 4 jaar geleden ontstond,  de toestand van het viaduct aanklaagt en nadenkt over alternatieven op lange termijn, zoals een tunnel.

"Maar intussen is een grondige renovatie wel degelijk nodig", zegt Verbeeck, want er vallen geregeld vuistgrote betonstukken naar beneden, waardoor het betonijzer zichtbaar wordt. Met een muziekschool en andere scholen, veel bewoning en de Gentbrugse Meersen vlakbij, passeren er heel veel mensen. Het is gevaarlijk voor hen, maar de afbrokkeling betekent ook een verzwakking van de brug. Er ontbreken geld en plannen op lange termijn", zegt Verbeeck

Het Agentschap Wegen en Verkeer

"De contacten met het Agentschap Wegen en Verkeer zijn goed", zegt Hans Verbeeck van de bewonersgroep nog, "maar tijdens overlegmomenten merken we dat de mensen wel van goede wil zijn, maar niet de mogelijkheden hebben om grondig te werk te gaan, ondermeer door de politieke keuzes waarvan ze afhankelijk zijn".

Het Agentschap Wegen en Verkeer beseft al een viertal jaar dat het viaduct in Gentbrugge een grondige renovatie nodig heeft, maar kampt met logge procedures en geldtekort. "Er zijn wel degelijk plannen voor zo'n grote renovatie, maar dat duurt lang. Intussen proberen we het viaduct en de omgeving zo veilig mogelijk te houden. De brug krijgt nu een jaarlijkse controle, terwijl andere bruggen maar om de 3 à 5 jaar gecontroleerd worden. En waar we kunnen, doen we kleine werken", zegt Irene van der Craats van het Agenschap Wegen en Verkeer. "We weten dat er soms vuistgrote betonstukjes naar beneden vallen, en wat los zit verwijderen we zelf. Momenteel is er nog een studie bezig, volgend jaar zoeken we een aannemer, en daarna beginnen de grote werken"

Ook de brugvoegen en waterdichting worden aangepakt. Het gaat om een groot project, want het viaduct van de E17 in Gentbrugge is 1,7 kilometer lang. Ten vroegste in 2022 zal de volledige renovatie ervan klaar zijn. Intussen blijft de vzw Viadukaduk nadenken over alternatieven voor het viaduct, "want ook de lawaaihinder en het fijn stof hebben een impact op de omwonenden", zegt Hans Verbeeck nog. 

Bekijk hier het item uit het Journaal van 13 uur

Video player inladen ...