Video player inladen ...

Overzicht: deze 28 bruggen in Vlaanderen krijgen verscherpt toezicht

28 bruggen staan in Vlaanderen onder verscherpt toezicht van het Agentschap Wegen en Verkeer. Vijf onder hen al sinds 1997. Ze worden van nabij gevolgd om te zien of gebreken geen problemen vormen voor de veiligheid. Toch is er volgens Paul Meekels, veiligheidsexpert bruggen bij de Vlaamse overheid, geen reden tot paniek. “Ik steek mijn hand in het vuur voor de veiligheid van de bruggen."

Het Vlaamse Gewest beheert 2.618 bruggen, tunnels en duikers. Die worden nauwgezet gecontroleerd. “Wij hebben een systematiek om om de 3 tot 5 jaar elke brug individueel te inspecteren”, zegt Paul Meekels in het programma De Ochtend op Radio 1. Meekels is  directeur Expertise Beton en Staal en expert in de veiligheid van bruggen voor de Vlaamse overheid.

“Dan wordt die brug van nabij bekeken, worden alle defecten, alle vaststellingen beschreven. Die beschrijving  gaat naar een ingenieur en die gaat beoordelen of het een zeker risico met zich meebrengt. Anderzijds worden ook elke 3 tot 5 jaar waterpassingen uitgevoerd. We kijken of de brug niet beweegt, niet geleidelijk aan doorzakt.”

Door die inspecties wordt de toestand van een brug in kaart gebracht. Bij problemen kan een brug op een lijst komen te staan die verscherpt toezicht met zich meebrengt. “Een brug kan op die lijst terechtkomen als we bij normale inspecties van oordeel zijn dat we die bruggen strenger moeten gaan opvolgen. Dat we daar een maatregel, een herstelling of een vervanging moeten gaan doen”, zegt Paul Meekels.

Een brug geeft normaal gezien een aantal waarschuwingen vooraleer dat er een bezwijking optreedt

Paul Meekels, directeur Expertise Beton en Staal van de Vlaamse overheid

Om de 3 tot 5 jaar wordt een brug geïnspecteerd. Maar kan er dan in die tussentijd dan niets gebeuren? “Niets”, zegt Paul Meekels. “Een brug geeft normaal gezien een aantal waarschuwingen vooraleer er een bezwijking optreedt. Het is de bedoeling dat we die waarschuwingen capteren met de periode van 3 tot 5 jaar. Maar die periode maken we afhankelijk van de toestand van de brug en eventueel bijzondere risico’s. Als we denken dat een bepaald type van constructie van brug extra risico’s met zich meedraagt, zullen we die om de 3 jaar inspecteren of eventueel zelfs vaker als het nodig is en niet om de 5 jaar.”

5 bruggen staan al 21 jaar op de lijst

“Er wordt constant aan de lijst gewerkt”, zegt Paul Meekels. “Er worden herstellingen gedaan, vervangingen. Maar vaak zijn er ook een aantal randvoorwaarden zoals: hoe moet de verkeersafwikkeling er in de toekomst gebeuren? Moet daar een rijstrook bijgelegd worden of niet? De bedoeling van die lijst is dat we de toestand nauwlettend opvolgen tot effectief die maatregel gebeurt. Dat wil niet zeggen dat er bij die bruggen die er al 20 jaar opstaan, een risico is.”

Er is nooit een nulrisico, maar we doen er alles aan om dat risico heel klein te maken

Paul Meekels, directeur Expertise Beton en Staal van de Vlaamse overheid

Paul Meekels heeft alle vertrouwen in de Vlaamse brug. “ Er is nooit een nulrisico, maar we doen er alles aan om dat risico heel klein te maken. Ik steek mijn hand er op die manier voor in het vuurt.” Hij wijst er ook op dat die lijst met 28 bruggen maar 1 procent is van het totale patrimonium van bruggen in Vlaanderen. “Dat valt dus behoorlijk mee”, aldus Meekels.

VIDEO: bekijk hieronder de reportage uit "Het journaal"

Video player inladen ...