Video player inladen ...

Pukkelpop dag 1: Arcade Fire eert Aretha Franklin, "de grootste" 

Dag 1 van Pukkelpop is op het hoofdpodium afgesloten met een stomend concert van de Canadese band Arcade Fire. Ook frontman Win Butler kon niet om het overlijden van Aretha Franklin heen. "Ze was de grootste, alle anderen zijn slechts een schaduw van haar." 

Dit voorjaar deed Arcade Fire het nog in een boksring in het Sportpaleis in Antwerpen, maar ook de wei van Pukkelpop spelen ze moeiteloos plat. Win Butler, Régine Chassagne en de hele bende muzikanten vormen samen een trein die niet stopt. 

In deze set gaat het van uitgelaten naar intiem en weer terug. Stilstaan is onmogelijk. Even afdwalen ook, want dan heb je weer iets gemist wat op het podium gebeurd is, zoals een kledingwissel van Chassagne of plagerijen tussen enkele muzikanten. 

(lees verder onder de foto)

Ymke Dirikx

En ook Win Butler kan vandaag niet om het overlijden van Aretha Franklin heen. "Ik ga het kort houden", zegt hij. "Ze was de grootste, alle anderen zijn slechts een schaduw van haar."  In "Afterlife" wordt voor de gelegenheid dan ook een flard uit "Say a little prayer" gesmokkeld. 

(lees verder onder de foto)

Ymke Dirikx

Trixie Whitley geeft Pukkelpop primeur van nieuwe songs

Eerder op de avond verrast Trixie Whitley in de Marquee, met een bijzondere opstelling én met nieuwe nummers. Whitley staat enkel met een drummer op het podium en heeft verschillende oudere songs een nieuwe versie gegeven. 

Whitley gaat helemaal naar de essentie en toont dat ze ook op dit grote podium niet bang is om te experimenteren. Ze geeft het ook zelf aan, dat ze altijd wil blijven evolueren en dat ze dankbaar is dat het publiek op Pukkelpop ervoor openstaat. 

In de tweede helft van het concert brengt ze dan ook een drietal songs die op haar nieuwe album zullen staan. Trixie Whitley heeft zichzelf duidelijk heruitgevonden. Het is dan ook uitkijken naar die nieuwe plaat. 

Ymke Dirikx

Een zieke Dua Lipa

Dua Lipa, het was vandaag zeker een van de artiesten waar veel festivalgangers enorm naar uitkeken. Helaas had de Britse zangeres van Albanese afkomst naar eigen zeggen de griep en klonk ze enorm hees. Maar het publiek maakte er samen met haar het best mogelijke feestje van. 

(lees verder onder de foto)

CPU

Even recapituleren eerst. De ouders van Dua Lipa zijn Albanezen van Kosovaarse afkomst die in de jaren 90 vluchtten uit Pristina. Op haar 11e keert Dua Lipa met haar ouders terug naar die stad, maar ze kan er moeilijk aarden en trekt op haar 15e in haar eentje al terug naar Londen.

Twee jaar geleden: Dua Lipa is amper 21 en staat hier op Pukkelpop voor een volle Dance Hall. Ze heeft op dat moment alleen nog maar de hit "Be the one" in haar achterzak zitten. 

Intussen is er veel veranderd, haar debuutalbum is uitgekomen en ze trok de wereld rond. De beste performance uit haar carrière heeft ze vandaag op Pukkelpop zeker niet gegeven. Hoewel ze het tijdens de eerste twintig minuten van de show wel probeert te verbergen, is het snel duidelijk dat er iets niet klopt. Dua Lipa danst de choreografieën nog goed mee, maar moet haar fans het vocale gedeelte van haar performance wel erg vaak laten overnemen. 

(lees verder onder de foto)

CPU

Wanneer ze de middengang in trekt, richting haar fans, laat ze dan ook weten dat ze de griep heeft. Vanaf dan krijgt haar oproep tot participatie nog meer gehoor. 

Gelukkig heeft Dua Lipa intussen wel al wat hits achter haar naam staan. "Be the one" is een eerste hoogtepunt en ook tijdens "One kiss" wordt er gesprongen en gedanst dat het een lieve lust is.  Tijdens de finale met "IDGAF" en "New rules" gaat de Pukkelpopwei helemaal uit zijn dak. Dua Lipa sluit af door de hele wei nog een sitdown te laten doen.  Na een laatste "Jullie waren fantastisch" kan ze niet snel genoeg van het podium zijn om op zijn minst een kopje thee te gaan drinken. Morgen wordt ze immers alweer op Lowlands verwacht. 

Na afloop van het concert weerklinkt op het hoofdpodium "Respect" van Aretha Franklin, een fijn, klein eerbetoon aan de overleden Queen of Soul Aretha Franklin.  Op de schermen wordt tussen de optredens door ook een speciale pancarte ter nagedachtenis van de zangeres getoond. 

Pukkelpop start met klassieke muziek

Dag 1 op Pukkelpop: dat is voor één keer niet starten met een dance-act of een rockband, maar wel met een schijfje kunst en met hedendaagse klassieke muziek in de Marquee. Pukkelpop wil duidelijk blijven vernieuwen en verruimen. 

Het idee om iets met klassieke muziek te doen, leefde al een aantal jaren bij de organisatie. In het Gentse Crossbones Trombone Collective en Jef Neve vonden ze de geschikte partners om dat idee dit jaar ook te realiseren. 

Doel is de clichés rond klassieke muziek te ontkrachten. Er werd daarom vooral gefocust op herkenbare werken, zoals bijvoorbeeld de avantgardistische update die Max Richter gaf aan "De vier seizoenen" van Vivaldi. 

(lees verder onder de foto)

Ymke Dirikx

“Een tof initiatief”, vindt Sander De Keere van Klara. “Het is een soort van speeddate waarin je het publiek ervan kan overtuigen: dit is ook even cool om naar te luisteren. Jongeren zijn erg bezig met hun eigen cultuur op te bouwen. Dit is het ideale concept om twee verschillende werelden bij elkaar te brengen. Jef Neve is ook de geknipte persoon om dit te doen: hij weet wat er nu leeft, maar kan ook het belang van de traditie inschatten.”

Een klassiek concert op Pukkelpop, het lijkt misschien wat bizar tussen al die bonkende beats, die toch nog wel hoorbaar zijn op de achtergrond, maar het werkt wonderwel. Tijdens het eerste deel van het concert fungeert Neve vooral als dirigent en hij neemt daarbij niet alleen het orkest op sleeptouw, maar spoort het publiek ook aan om actief te participeren.  En dat levert mooie taferelen op, waarbij er luid wordt meegeklapt en waarbij er bijna even veel smartphones worden bovengehaald als tijdens een standaard concert hier op Pukkelpop. 

De bewerking van "De vier seizoenen" levert meer dan één kippenvelmoment op. Tijdens de tweede helft van het concert kruipt Neve zelf achter de piano om enkele eigen composities te brengen waaronder "New York City Marathon".  Een prachtig slotakkoord komt er ook nog met het gastoptreden van de Belgische sopraan Hanne Roos. 

(lees verder onder de foto)

Ymke Dirikx

Sander De Keere hoopt alvast dat het op zijn minst voor enkele festivalgangers niet gewoon blijft bij dit leuke uur op Pukkelpop. “Ik hoop echt dat dit mensen ook kan prikkelen om de stap naar een concertzaal te zetten. Daar kan je die muziek echt ten volle beleven. Daar heb je sowieso de beste klank. Daar geraakt de muziek onversterkt tot aan de achterste stoelen." 

Ymke Dirikx

Imke Courtois haar favoriete kunstwerk is...

Eerder op de dag -en nog drie dagen lang- kan er in de Think Tank-tent tegenover het hoofdpodium ook al aan cultuur gedaan worden. Samen met zes musea (M-Museum Leuven, Fomu, Momu, KMSKA , S.M.A.K., M HKA), Vlaams cultuurhuis de Brakke Grond en het Nederlandse ARTtube heeft Pukkelpop de krachten gebundeld in het kunstproject #PKP18ART.

Eén van de onderdelen daarvan is "Kijken met je oren", waarbij het publiek geblinddoekt en met een hoofdtelefoon op luistert naar een bekende persoon die gepassioneerd vertelt over zijn of haar favoriete kunstwerk.  Als eerste is voetbalanaliste Imke Courtois aan de beurt. 

(lees verder onder de foto)

Courtois onthult aan de aanwezigen onder meer dat ze pas 5 jaar geleden echt met kunst in contact kwam, tijdens een bezoek aan het Guggenheim Museum in New York. Wat volgt, is een aangename uiteenzetting over en een beschrijving van hét kunstwerk. Courtois gebruikt het als achtergrond op haar computer en liet zich er zelfs door inspireren voor haar tatoeage. De babbel eindigt met een projectie van het werk: "Heavy circles" van Kandinsky (1927, fragment zie foto) op het plafond van de tent en het publiek dat zijn slaapmaskertje mag afzetten. De meningen over het werk zijn verdeeld, maar dat kan de ontspannen sfeer in de tent niet tenietdoen. 

Het is eens iets anders om de dag mee te beginnen op een festival. De komende dagen proberen onder anderen Stijn Van de Voorde van Studio Brussel en journaliste Katrin Swartenbroux jong en oud nog warm te maken voor hun favoriete werk.  In de tent valt er trouwens doorlopend vanalles te beleven dat de culturele meerwaardezoeker op Pukkelpop kan interesseren.