Video player inladen ...

"Geen enkel aanbod kan onmetelijke pijn wegnemen": Italië start procedure om licentie wegbeheerder in te trekken

De Italiaanse regering heeft nu toch formeel de procedure opgestart om de licentie in te trekken voor het beheer van de snelwegbrug in Genua die dinsdag instortte. Dat heeft premier Giuseppe Conte bekendgemaakt via Facebook. De afgelopen dagen was er binnen de regering discussie over de te volgen stappen. 

Vrijwel meteen na het instorten van de snelwegbrug dinsdagmiddag, werd er gezocht naar een schuldige voor het drama waar zeker 38 mensen bij om het leven kwamen. De Italiaanse regering keek vrij snel naar Autostrade per l'Italia, de wegbeheerder die verantwoordelijk is voor het stuk snelweg waar ook de brug toe behoort. Het bedrijf was namelijk verantwoordelijk voor het onderhoud. En dat onderhoud was was volgens de regering gebrekkig verlopen. 

Discussie

Woensdag al zei minister van Transport Danilo Toninelli dat hij de procedure had laten opstarten om de consessie in te trekken. Maar binnen de regering kwam er discussie op gang.

De Vijfsterrenbeweging - waar Toninelli toe behoort - bleef gewonnen voor het plan, maar de Lega - de andere regeringspartij - werd gaandeweg wat voorzichtiger. De partij wilde eerst luisteren naar een voorstel van Autostrade per l'Italia. Het bedrijf beloofde namelijk om binnen de vijf maanden een nieuwe brug te bouwen en onderdak te bieden aan de meer dan 600 daklozen. 

Het intrekken van de consessie kan worden gezien als contractbreuk. En dus kan het bedrijf 20 miljard euro eisen

VRT NWS-journalist André Vermeulen ter plaatse

"Maar er speelde nog iets anders", zegt VRT NWS-journalist André Vermeulen ter plaatse. "Het intrekken van de consessie kan gezien worden als contractbreuk. Autostrade per l'Italia zou een schadevergoeding kunnen eisen van 20 miljard euro. En dat is niet min."

Verantwoordelijk voor tragedie

De Italiaanse regering heeft vanavond nu toch formeel beslist om de procedure op te starten om de licentie in te trekken. Volgens premier Conte is Autostrade per l'Italia verantwoordelijk voor "de tragedie van het instorten van de brug". Geen enkel aanbod om de brug herop te bouwen kan de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder wegnemen of de "onmetelijke" pijn die werd veroorzaakt, klinkt het nog.

Geen enkel aanbod om de brug herop te bouwen kan de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder wegnemen

Premier Giuseppe Conte

De regering belooft ook dat ze de afdeling opvolging en inspectie van het ministerie van Infrastructuur zal versterken en dat ze private wegbeheerders zal dwingen om meer te investeren in het onderhoud van de wegen.

Volgens Autostrade per l'Italia, onderdeel van Atlantia, werd steeds aan alle verplichtingen van de licentie voldaan en is het te vroeg om iets te zeggen over de oorzaak van de instorting. Het bedrijf heeft 15 dagen de tijd om zijn tegenargumenten te geven.