Zwevend dak van historische terminal Brussels Airport krijgt nieuwe draagstructuur

Brussels Airport is gestart met de renovatiewerken van het dak van de zogenoemde Sky Hall, de vroegere transithal van de luchthaven. Vandaag is begonnen met het plaatsen van stalen spanten van 55 meter lang en 53,5 ton zwaar.  Daarvoor wordt een kraan van 700 ton gebruikt.

De Sky Hall is in de jaren 50 opgetrokken, onder meer om de bezoekers voor Expo 58 te ontvangen. Wie tot midden de jaren 90 in Brussel het vliegtuig nam of er iemand kwam uitwuiven, herinnert zich ongetwijfeld de iconische hal met een dak dat lijkt te zweven omdat het op pilaren in het midden van de enorme ruimte steunt. Aan de kant van de luchthaventarmac heeft de Sky Hall een enorm grote glaspartij om reizigers en bezoekers een mooi uitzicht op de activiteiten op de luchthaven te geven. 

"De ingenieurs van Brussels Airport Company hebben een eigen out-of-the-boxoplossing gevonden voor de renovatie, zodat het dak kan blijven zweven en de iconische look van de Sky Hall bewaard blijft", luidt het in een persmededeling van Brussels Airport.

Het gebouw voldeed niet meer aan de moderne veiligheidsnormen en werd gesloten toen het eerste gedeelte van de nieuwe luchthaventerminal in de jaren 90 in gebruik werd genomen. Iets meer dan een jaar geleden begonnen de renovatiewerkzaamheden met een opknapbeurt van de 100 meter lange façade. 

Na de renovatie wordt de Sky Hall een evenementenruimte. De werken zouden in de eerste helft van 2020 klaar moeten zijn. Brussels Airport heeft 23 miljoen geïnvesteerd in de renovatie van het gebouw.

Foto: Brussel Airport/Frans Van Humbeek
Foto: Brussel Airport/Frans Van Humbeek