Video player inladen ...

Brug Genua kraakt nog, omwonenden mogen spullen niet ophalen

Omwonenden van de deels ingestorte snelwegbrug in de Italiaanse stad Genua hebben te horen gekregen dat ze toch nog niet naar huis mogen terugkeren om hun spullen op te halen. De brug blijkt te kraken, hebben brandweermensen vastgesteld. Intussen schrijft het Italiaanse blad L'Espresso dat zowel de overheid als de snelwegbeheerder maanden geleden al wisten dat de brug onderhevig was aan corrosie.

De voorbije dagen zijn veel omwonenden al even naar huis mogen terugkeren om spullen op te halen. Gisteravond stonden opnieuw mensen klaar om naar hun huizen te worden begeleid, maar de brandweer heeft dat verboden. Er zijn krakende geluiden gehoord, die niet door de wind zouden komen. Er moet nu onderzocht worden wat de oorzaak dan wel kan zijn.

Mogelijk zit er opnieuw beweging in de constructie, en zouden er weer delen van de brug naar beneden kunnen vallen. Als er mogelijk echt gevaar dreigt, kan de rechtbank in Genua onmiddellijk de opdracht geven om de constructie af te breken.

L'Espresso: "Overheid en wegbeheerder wisten al maanden dat brug onderhevig was aan corrosie"

Uit een artikel in het Italiaanse blad L'Espresso blijkt intussen dat ingenieurs al maandenlang wisten dat de draagkracht van de Morandi-brug verminderd was. De brug werd ondersteund door betonkabels, maar die zijn onderhevig aan corrosie. Experts stelden in februari al vast dat het metaal binnenin de kabels voor 10 tot 20 procent waren aangetast door roest.

"Voor een moderne brug zou een dergelijke vermindering geen probleem mogen zijn, maar bij een constructie als de Morandi-brug, met de bekende defecten, zou er meer aandacht aan moeten zijn besteed, en zou er actie moeten zijn ondernomen", zegt L'Espresso.

Het blad publiceert de verslagen van een vergadering waarop onder meer technici van het ministerie van Infrastructuur en de snelwegbeheerder aanwezig waren. Zowel de overheid als de snelwegbeheerder waren dus in februari al op de hoogte van de bevindingen van de ingenieurs, schrijft L'Espresso. Maar noch de een, noch de ander "achtte het nodig om het verkeer op de brug te beperken, zwaar vrachtverkeer om te leiden, het aantal rijstroken te verminderen of de snelheid te beperken."

Opvallend: het document is ondertekend door architect Roberto Ferrazza en ingenieur Antonio Brencich, die twee jaar geleden tijdens een tv-interview al hardop vragen stelde bij de staat van de brug. L'Espresso vraagt zich af waarom zij geen aanbevelingen bij het rapport hebben geformuleerd.

Ferrazza en Brencich zijn intussen aangesteld als voorzitter en lid van de onderzoekscommissie die door de regering in het leven is geroepen.

Bijna een week na de ramp zijn er nieuwe beelden van een verkeerscamera opgedoken:

Video player inladen ...