Video player inladen ...

Overstapparkings in Brussel: wondermiddel of nu al een flop?

Brussel gaat hardere maatregelen nemen om de auto te weren uit de stad. De binnenstad wordt nog meer onbereikbaar, en er parkeren wordt duurder. Het gewest wil automobilisten overtuigen om hun auto achter te laten op goedkope parkings aan de rand van de stad. Maar of dat zal lukken, is nog maar de vraag. Want de gratis parking aan de Heizel is deze zomer geen succes.

Brussel moet "a city for people" worden, zegt Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A), het is gedaan met de "city for cars". De grote overstapparkings aan de rand van de stad moeten daarbij helpen. Er komen in totaal 8000 extra plaatsen. De werken aan een nieuw parkeergebouw in Anderlecht, vlakbij de ring en bij het metrostation Ceria-Coovi, zijn al begonnen. En de komende jaren komen er nog zeker drie van die parkings bij (zie kaartje). Bedoeling is dat pendelaars daar hun auto achterlaten, en met het openbaar vervoer de stad in gaan.

Een simpel idee, maar gaat het ook werken? Tests met gratis parkings rond Brussel doen vermoeden dat de Belgische pendelaar er niet klaar voor is. Deze zomer kon u bijvoorbeeld gratis parkeren op parking C aan de Heizel, om de werken aan de Brusselse Leopold II-tunnel te ontlopen. Gemiddeld stonden daar de voorbije weken zo'n negen auto's per dag. Negen. Er is dus meer nodig om een Belg te overtuigen om z'n auto in een overstapparking te zetten.

"Parkeren in het centrum moet duurder"

Daarom neemt het Brussels gewest extra maatregelen om de pendelaars richting overstapparkings te dirigeren. Zo zal de prijs van de parkings vervat zitten in een vervoersbewijs voor het openbaar vervoer. En daarnaast moet parkeren in het centrum van Brussel ook een stuk duurder worden, zegt Pascal Smet: "In vergelijking met andere Europese steden is langdurig parkeren in onze stad veel te goedkoop. Dat spoort mensen niet aan om er met de auto weg te blijven."

Intussen werkt het Brussels gewest ook een aantal "stadssnelwegen" weg, grote invalswegen die auto's tot in het hart van de stad brengen. "We maken daar stadsboulevards van, met meer groen, en plaats voor het openbaar vervoer," zegt Smet. "We maken echt komaf met die snelwegen naar het stadscentrum."

Einde van een tijdperk

Smet denkt wel degelijk dat de tijd rijp is voor overstapparkings en minder auto's in de stad: "We hebben in het verleden te veel gedacht dat alles met de auto moet kunnen. Dat is voorbij, dit is het einde van een tijdperk, want het kan zo niet verder. Als overheid gaan wij de stad zo inrichten dat mensen vanzelf andere keuzes gaan maken."

Bekijk hier het verslag uit Het Journaal

Video player inladen ...