Video player inladen ...

Papier niet meer verplicht, aankoop of huur van woning kan voortaan digitaal

De vastgoedkantoren kunnen volop digitaal gaan, want vanaf nu zijn er geen hinderpalen meer om contracten voor de aankoop of huur van een woning volledig digitaal af te sluiten, zonder handtekeningen op papier. De belasting- administratie aanvaardt zulke digitale documenten voortaan als rechtsgeldig. Al blijft er 1 papieren instantie: de notaris.  

Worden ook bij de notaris binnenkort akten digitaal ondertekend

Bij  Fednot, de federatie van het notariaat, spreken ze met klem tegen tegen dat alles op het notariskantoor nog met pen en papier gebeurt. “Ook in het notariaat is digitalisering al flink ingeburgerd”, zegt woordvoerder Christian Luyten.  “Heel wat documenten worden digitaal verwerkt, opgeslagen en verstuurd naar  overheidsinstellingen. In mei werd ook biddit.be gelanceerd, een website waarbij iemand via het internet een geldig bod kan uitbrengen op vastgoed via de e-ID kaart.

Maar voor belangrijke documenten zoals de aankoopakte voor vastgoed, een huwelijks- of schenkingsakte, blijft het nog altijd noodzakelijk dat alle partijen bij de notaris op kantoor samenkomen. De notaris is wettelijk verplicht om de akte toe te lichten in het bijzijn van de partijen en de inhoud ervan aan de partijen uit te leggen. Die samenkomst op het kantoor is ook belangrijk om misverstanden rond de inhoud van de overeenkomst te vermijden, ook om zeker te zijn van de identiteit van de betrokken partijen. Dat alles om eventuele misbruiken tegen te gaan. Omdat het nog steeds om erg belangrijke documenten gaat, krijgen de partijen graag een papieren en ondertekend exemplaar mee naar huis om het daar te bewaren. Dat zien de notarissen in de toekomst niet snel veranderen.