"Netflix" voor Vlaamse fictiereeksen? VRT en VTM zijn allebei voorstander

Alle Vlaamse fictiereeksen op één digitaal platform: daar willen zowel  de openbare omroep VRT als de commerciële groep Medialaan naartoe.

TV-reeksen worden steeds vaker uitgesteld bekeken en internationale spelers als Netflix happen een deel van het Vlaamse kijkerspubliek weg.  De grond wordt heet onder de voeten van de Vlaamse televisiezenders.

Mediabedrijf Medialaan (VTM, Q2, Vitaya, CAZ…) doet vandaag een oproep om met alle Vlaamse zenders één enkel digitaal platform te maken, waarop de kijker naar àlle Vlaamse fictie kan kijken, van "De Ronde" tot "Safety first", over de grenzen van "openbaar" of "commercieel" heen.  

De mosterd komt uit Frankrijk

Ook Paul Lembrechts, CEO van de VRT, liet eerder al verstaan dat hij een Vlaams fictieplatform een prima idee vindt. Hij neemt een voorbeeld aan Frankrijk: daar hebben in juni France Télévision en de commerciële omroepen de handen in elkaar geslagen en het platform Salto voor alle Franse televisiecontent in het leven geroepen.

Het hoeft bij ons niet hetzelfde te zijn, zegt Lembrechts in "De Wereld Vandaag" op Radio 1, maar “in een kleine markt als Vlaanderen met mondiale concurrentie moeten we ons beraden hoe we een gezamenlijk antwoord kunnen verzinnen".

Vandaag Netflix, morgen Amazon en wat zal er nog allemaal volgen?

Paul Lembrechts

De mediamarkt is in beweging, en de VRT wil mee bekijken "hoe we de relevantie kunnen behouden van onze Vlaamse producties," zegt Lembrechts. "De kijker eet van meerdere walletjes, maar blijft verbonden met Vlaanderen. Een nieuw digitaal platform moet dus een meerwaarde bieden met Vlaamse accenten."

Gratis?

Op de vraag of zo'n nieuw Vlaams platform gratis wordt, kan Paul Lembrechts nog geen antwoord geven. Commerciële zenders zullen er allicht reclame op aanbieden, maar voor de VRT, betaald met belastinggeld, ligt dat anders.

"Maar dat zijn geen elementen die de discussie onmogelijk maken." Op dit moment hebben de zenders eigen platformen (voor VRT zijn dat de gratis diensten VRT NU en VRT NWS); alleen al de technologie op elkaar afstemmen kan baten, stelt Lembrechts.

Vindt de kijker haar of zijn weg nog tussen al die verschillende streamingdiensten en platformen? "We proberen het eenvoudiger te maken", zegt Lembrechts. "Zowel de mediagebruiker als de omroepen hebben er belang bij dat ze elkaar kunnen vinden, want in dat steeds grotere internationale aanbod zijn Vlaamse producties moeilijk te vinden."

Volgend jaar

Opvallend is dat Paul Lembrechts er vaart achter wil zetten. "We moeten er ambitie insteken. Laten we hopen dat we naar een of ander plan kunnen gaan in 2019". Er zijn al eerste aftastende gesprekken geweest; binnenkort volgt nog meer overleg tussen VRT en Medialaan.

Beluister hier het gesprek van de VRT-CEO op Radio 1: