Video player inladen ...

De kracht van leerkracht Peter van Limpt: "Zittenblijven is nergens goed voor, bedenk alstublieft iets"

Volgende week begint het nieuwe schooljaar. Naar aanleiding daarvan laat VRT NWS zes leerkrachten aan het woord over hun passie: voor de klas staan. Maar ze uiten ook hun bezorgdheden over het onderwijs. Vandaag is het de beurt aan Peter van Limpt, die het systeem van zittenblijven graag naar de prullenbak zou verwijzen.

Peter van Limpt (47) geeft wetenschappen in de derde graad van het Agnetencollege in Peer. Intussen staat hij al 22 jaar in het onderwijs, een job die hij voor geen geld ter wereld zou willen inruilen. Desalniettemin ziet hij "een groot probleem" in ons huidige systeem: het zittenblijven.

"Als een leerling moet blijven zitten, moet hij alle vakken opnieuw doen terwijl hij dikwijls maar voor 3 à 4 vakken een tekort had. Die leerling moet dan een heel jaar ook alle andere vakken volgen waarvan hij al bewezen heeft dat hij ze kan."

Elk jaar blijven er zo in het secundair onderwijs ruim 15.000 leerlingen zitten, in het lager onderwijs een 10.000. "En dan gaat het niet over een opdrachtje dat ze opnieuw moeten doen. Het gaat over honderden uren dat die leerlingen zinloos les volgen. Plus dan nog eens de taken thuis", aldus Peter van Limpt.

"Die verspilling vreet aan de motivatie van jongeren, aan hun manier van studeren. Ze raken ook emotioneel geïsoleerd;  al hun vrienden gaan door naar het volgende jaar. Het is nergens goed voor."

Video player inladen ...

Het is de bedoeling van onderwijs dat leerlingen iets bijleren en wij sturen hen terug naar vakken waarvan ze al bewezen hebben dat ze die kunnen

Geen pleidooi om de lat lager te leggen

De aanklacht van leerkracht Peter van Limpt is volgens hem geen pleidooi om de lat lager te leggen.  De tekorten moeten dus wel degelijk weggewerkt worden en Van Limpt probeert daarvoor een aantal oplossingen te formuleren. "We leven in digitale tijden. We zouden lessen kunnen opnemen en digitaal aanbieden. Of we kunnen softwarepakketten ontwerpen waarbij leerlingen informatie zelfstandig verwerken."

Maar de leerkracht wetenschappen klaagt vooral het "alles of niets"-karakter van het zittenblijven aan. Hij pleit voor een flexibel traject, naar het voorbeeld van het hoger onderwijs. Scholen hebben die mogelijkheid al. "Maar in de praktijk zie ik het weinig want het is moeilijk om te organiseren voor elke school apart. Het is ook onrechtvaardig dat het niet universeel is voor de hele regio: alle leerlingen zouden die kans moeten krijgen."

Video player inladen ...

Waarom moet iedereen altijd met dezelfde bus naar de meet rijden?

Over dromen en kwetsbaarheden

Na 22 jaar ziet Peter van Limpt in zijn klas overigens nog steeds "dezelfde jonge mensen met hun kwetsbaarheden en hun dromen". Hij merkt wel dat leerlingen moeilijk hun verhaal kwijt kunnen.

Een leerkracht kan daarin een belangrijke rol spelen of een luisterend oor zijn, bijvoorbeeld voor een leerling die thuis geconfronteerd wordt met partnergeweld. "De echte terreur."

Video player inladen ...

Een leerling die thuis geconfronteerd wordt met partnergeweld, is niet bezorgd over zijn studieplanning. Die hoopt dat papa vanavond mama niet zal slaan

In het verleden heeft Peter van Limpt nog een korte uitstap gemaakt naar de industriële sector. Maar na enkele maanden miste hij al zijn klas en trok hij terug naar het onderwijs. "Financieel scheelde dat een hele slok op de borrel, maar ik heb daar absoluut geen spijt van", klinkt het.

Video player inladen ...