Test Aankoop start 50 rechtszaken tegen Ryanair: "Passagiers eisen schadevergoeding voor geannuleerde vluchten"

Consumentenorganisatie Test Aankoop start verschillende rechtszaken op tegen de Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair. Ze willen een schadevergoeding krijgen voor de reizigers die door de stakingen deze zomer vertraging hadden of hun vlucht misten. Volgens Ryanair ging het om uitzonderlijke omstandigheden en moeten ze daarom geen vergoeding betalen. "Dat klopt niet," zegt Test Aankoop.

In totaal ontving consumentenorganisatie Test Aankoop van 1.350 passagiers klachten. Hun vlucht werd in juli of augustus verstoord door de stakingen bij Ryanair. Maar ze kregen daarvoor geen schadevergoeding, want volgens de Ierse luchtvaartmaatschappij gaat het om 'uitzonderlijke omstandigheden'.

"Klopt niet," zegt Jens Van Herp van Test Aankoop. "Dat is in strijd met eerdere rechtspraak van het Europese Hof van Justitie. Ryanair had deze staking kunnen voorzien, en heeft niet alles in het werk gesteld om die staking te voorkomen." Daarom selecteerde de organisatie 50 dossiers van reizigers om in hun naam een schadevergoeding te eisen bij de rechtbank. Als hun vordering slaagt, zal Test Aankoop opnieuw naar Ryanair stappen voor de andere passagiers te vergoeden, en desnoods zullen ook andere dossiers aangepakt worden tot elke passagier wordt vergoed.

Welke schadevergoeding verwachten ze? "Wij vragen de wettelijke schadevergoeding: 250 euro tot 600 euro per dossier per vlucht," zegt Van Herp. "En we willen ook dat de bijkomende kosten die niet voorzien waren terugbetaald worden, zoals hotelkosten, een huurauto, kledij en artikelen voor persoonlijke hygiëne."