fotografie peter Hilz (C)

Truckers en buschauffeurs bellen nog te vaak achter het stuur, VIAS wil hogere boetes 

Het aantal boetes voor truckers en buschauffeurs die bellen achter het stuur is vorig jaar sterk gestegen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die verkeersinstituut VIAS opvroeg bij de politie. Concreet pleit VIAS ervoor om de overtreding voor truckers en buschauffers te verhogen van de tweede naar de derde graad, wat neerkomt op een boete van 174 euro, in plaats van 116 euro nu.

Truckers en buschauffeurs die met hun gsm achter het stuur bezig zijn is vorig jaar sterk gestegen. Per dag krijgen bijna 20 vrachtwagenbestuurders een boete, omdat ze met hun gsm bezig zijn tijdens het rijden.

"Bij 6 op de 10 ernstige ongevallen met vrachtwagens op de autosnelweg reed een vrachtwagen achteraan in op een ander voertuig. Dat kan erop wijzen dat de bestuurder afgeleid was. We weten bovendien dat vrachtwagenbestuurders vaker dan andere bestuurders hun gsm gebruiken achter het stuur", zegt Stef Willems van verkeersinstituut VIAS.

"De gevolgen van een ongeval met een vrachtwagen of bus zijn doorgaans ernstiger dan met een auto of fiets. Daarom wil VIAS de bestraffing voor truckers en buschauffeurs zwaarder maken. Concreet betekent dat een verhoging van een overtreding van de tweede naar de derde graad, wat neerkomt op een boete van 174 euro, in plaats van 116 euro nu", aldus Willems.

Andere regels

"Het is niet abnormaal dat er voor bepaalde categorieën andere regels zijn. Truckers en buschauffeurs hebben een zware verantwoordelijkheid en hebben bijvoorbeeld al een strengere alcohollimiet. Zij mogen niet meer dan 0,2 promille in het bloed hebben, terwijl gewone bestuurders onder de 0,5 promille moeten blijven", besluit Willems.

Febetra erkent probleem

Transportfederatie Febetra is zich bewust van het probleem, en is voorstander voor hogere boetes. "Onveilig telefoongebruik moet stoppen, niet alleen voor vrachtwagenchauffeurs, maar voor alle weggebruikers. Die boete mag gerust verhogen, maar dan voor iedereen", zegt Philippe Degraef van Febetra.

Febetra zegt ook hun leden te sensibiliseren. "We hebben ooit een affiche gemaakt en verspreid, maar dat blijkt niet voldoende te zijn. Er rijden ook veel buitenlandse vrachtwagenchauffeurs op onze wegen en daar is het moeilijker", luidt het nog.