Autodelen wordt net zo cool en vanzelfsprekend als Netflix

Vrijdag stelde Poppy, een alsmaar bekender deelautosysteem in Antwerpen, elektrische deelscooters voor. Dat is een belangrijk stap in de strijd tegen de files. Hoewel Poppy populairder wordt in Antwerpen, kregen autodeelprojecten recent nog de wind van voren. Het aantal klanten groeit te weinig en ze focussen zich niet op het platteland. Toch zijn ze een essentieel puzzelstuk om ons mobiliteitsprobleem op te lossen. Autodelen moet én zal net zo vanzelfsprekend en hip worden als fietsdelen in een stad. 

labels
© Triptyque
Joost Kaesemans
De auteur is directeur communicatie bij automobielfederatie FEBIAC

Een auto oppikken via een app die ergens geparkeerd staat en hem na gebruik elders achterlaten? Ik heb het al uitgeprobeerd, maar noem me nog geen gebruiker. Mea culpa. Eigen auto, eigen fiets, zoals zovelen. Maar ik sta duidelijk niet alleen. Autodeelplatformen als DriveNow, Cambio, Poppy, ... tellen enkele tienduizenden gebruikers. Op een populatie van meer dan 11 miljoen Belgen is dat mager. En dat is jammer. Het is een fris concept dat het traditionele businessmodel in de auto-industrie komt aanvullen en wellicht stapsgewijs zal gaan vervangen.

Als we ruimte in de stad willen creëren, en er leefbaarheid en mobiliteit opkrikken, dan is de verschuiving van een auto volgens bezitsmodel naar de auto als een gebruiksmodel een gamechanger. Eentje met een bijzonder groot potentieel. De autosector beseft dat en steeds meer merken omarmen het concept. Niet als prestigeproject, wel vanuit het besef dat ze burgers en bedrijven een duurzame oplossing moeten geven voor de mobiliteitsproblemen.

Deelmodel kan mobiliteitsbehoefte invullen

We moeten stoppen met laagdunkend te doen over de kinderziektes en de financiële groeipijnen van autodelen. Dat is niet waar het om draait. Kijk naar Spotify. Die muziekdienst is vandaag miljarden waard, maar de voorbije twaalf jaar heeft ze nog geen euro winst opgeleverd. Toch heeft ze de muziekindustrie drastisch veranderd, met een dienst die de gebruiker veel meer gebruiksgemak geeft dan het traditionele koop-je-plaatje model. Dat laatste kan nog, maar steeds meer gebruikers zijn beter bediend met de deeldienst. 

In de steden gebeuren veel verplaatsingen, maar daar staat de openbare ruimte onder druk

Daarom roep ik steden op om net zoals ze dat met de deelfietsen hebben gedaan, te investeren in die projecten die mobiliteit op afroep mogelijk maken. Want het is daar waar juist veel verplaatsingen gebeuren, maar waar ook de openbare ruimte onder druk staat.

Met een deelmodel kan je ieders mobiliteitsbehoefte invullen met een fractie (studies spreken over minder dan 10%) van de voertuigen die je in een individueel bezitsmodel nodig hebt. Stel je voor wat een ruimte dat vrijmaakt in de stad, zelfs al verwachten we niet van iedereen dat de privéauto aan de kant wordt geschoven. Bovendien kan je er in een stad veel makkelijker andere vervoersmiddelen zoals bus, tram en fiets naadloos op laten aansluiten. Zo groeit het principe: voor elke verplaatsing het meest aangewezen vervoermiddel. En dat zal de mentaliteitswijziging en populariteit van autodelen of andere deelplatformen nog vergroten.

Met één kaart op één platform een menu aan keuzes

Net als bij Netflix of Spotify hangt het succes van autodelen ook af van het comfort en gebruiksgemak. Verschillende vervoersmiddelen combineren via één platform of één applicatie op je smartphone? Interessant, ja, en handig! Zo gebruik ik Modalizy, waarbij je met één kaart op één platform een menu aan keuzes krijgt. Essentieel om de gebruiker te overhalen dat hij veel te winnen heeft met dit nieuwe model.

Maar als we van autodelen een écht succes willen maken dan moeten ook onze bedrijven en politieke leiders dit concept omarmen. Het nieuw ingevoerde mobiliteitsbudget zou echt nog eens vanuit die  hoek herbekeken moeten worden. Alleen zo zal autodelen net als Netflix worden. Je koopt geen dvd meer, maar je vraagt een film op wanneer je er zin in hebt en zelfs waar je hem nodig hebt. Dat moet met de auto in een stad ook kunnen. Pas als we die mentaliteit met zijn allen kweken, gaan we autodelen net zo cool en vanzelfsprekend vinden als Netflix.

Als we van autodelen een écht succes willen maken dan moeten ook onze bedrijven en politieke leiders dit concept omarmen

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst.