Bruggen en viaducten in Vlaanderen worden minder snel gecontroleerd

Het aantal controles van bruggen en viaducten in Vlaanderen vermindert. Vroeger werden ze strikt om de drie jaar gecontroleerd, maar nu is dat vaak eerder om de vier tot vijf jaar. "Zorgwekkend", vindt Joris Vandenbroucke van oppositiepartij SP.A, die met de cijfers naar buiten komt. "Maar voor een aantal bruggen is een controle om de drie jaar niet nodig", reageert Wegen en Verkeer. 

SP.A-fractieleider Joris Vandenbroucke heeft bij minister van Wegen en Verkeer Ben Weyts (N-VA) opgevraagd hoe vaak de 207 bruggen en viaducten in Oost-Vlaanderen worden gecontroleerd door het Agentschap Wegen en Verkeer.

Waar vroeger ruim twee derde van de bruggen binnen de 3 jaar werd geïnspecteerd, lukt dat tegenwoordig nog bij amper de helft van de bruggen. Ruim een brug op de vijf wacht vandaag al meer dan 4 jaar op een inspectiebeurt terwijl dat vroeger zeer uitzonderlijk was. Zeven bruggen zijn al meer dan 5 jaar niet geïnspecteerd.

Terwijl de bruggen ouder worden en steeds zwaarder belast worden, schroeft Wegen en Verkeer het aantal inspecties terug

SP.A-fractieleider Joris Vandenbroucke

"Deze evolutie baart mij zorgen", zegt Vandenbroucke. "Terwijl de bruggen ouder worden en steeds zwaarder belast worden door drukker verkeer, schroeft Wegen en Verkeer het aantal inspecties terug. Hierdoor dreigen mankementen langer onopgemerkt te blijven. Deze aanpak verhoogt het risico op problemen in plaats van ze te vermijden."

Bij het Agentschap Wegen en Verkeer, verantwoordelijk voor zo'n 2.800 bruggen in Vlaanderen, erkent men dat het inspectieritme sinds begin 2017 wat is versoepeld naar een inspectie "om de drie tot vijf jaar" terwijl het vroeger ging om een inspectie om de drie jaar.

De versoepeling is er gekomen omdat er voor bepaalde bruggen geen noodzaak is om strak om de drie jaar te controleren

Veva Daniëls van het Agentschap Wegen en Verkeer

"Die versoepeling is er gekomen omdat er voor bepaalde bruggen gewoon geen noodzaak is om strak om de drie jaar te controleren", legt woordvoerster Veva Daniëls uit. Zo heeft het bijvoorbeeld weinig zin om voor splinternieuwe bruggen strikt om de drie jaar te controleren. "Het viaduct in Kiewit (Hasselt) bijvoorbeeld is vorig jaar volledig vernieuwd. Dat is eigenlijk een volledig nieuwe brug. Het heeft niet veel nut om die aan een strak inspectieritme van drie jaar te houden."