Video player inladen ...

De kracht van leerkracht Bert: "Een vervangleerkracht voelt zich vaak een wegwerpartikel"

Volgende week begint het nieuwe schooljaar. Naar aanleiding daarvan laat VRT NWS zes leerkrachten aan het woord over hun passie: voor de klas staan. Maar ze uiten ook hun bezorgdheden over het onderwijs. Vandaag is het de beurt aan Bert Leysen (45). Bert is jarenlang vervangleerkracht geweest en breekt een lans voor die onmisbare, maar vaak miskende groep leerkrachten.

Bert is meer dan 10 jaar lang vervang- of interim-leerkracht geweest. Hij gaf geschiedenis en plastische opvoeding. Hij trok in de hele provincie Antwerpen van school naar school, vaak meerdere keren per jaar. Hij verving er dan collega's met een burn-out of collega's met zwangerschapsverlof.

Als interim-leerkracht raak je heel snel uitgeblust

De afwisseling in de job spreekt Bert aan, maar het switchen van scholen tijdens het schooljaar eist ook zijn tol. "Het kan zijn dat je de ene week in de ene school aan de slag bent en de week erna in een andere. Je moet dan heel snel weten hoe die school in elkaar zit en welke afspraken er gelden."

"Het is ook heel moeilijk om een band op te bouwen met de leerlingen. Ze beseffen eigenlijk dat je van weinig belang bent. Misschien haal je niet eens het volgende rapport? Ze weten dat je dan eigenlijk weinig gezag hebt." (Lees verder onder de video)

Video player inladen ...

Naast de onzekerheid die de vervangleerkracht elke keer overkomt, mist Bert appreciatie. "Soms heb je als eeuwige interim-leerkracht het gevoel, zeker op 1 september, dat de onderwijswereld je compleet vergeten is. Dan zit je te wachten tot ze weer bellen. Je voelt je nutteloos en afgeschreven."

"Directeurs en directrices zouden beter eens wat vaker stilstaan bij het belang van mensen die altijd maar klaarstaan om te vervangen, want aan het einde van een opdracht, zijn het toch maar gewoon mensen die hun blauwe stempelkaart moeten gaan halen en zich weer afgeschreven voelen." (Lees verder onder de video)

Video player inladen ...

Leraars die moeilijk aan een vaste job geraken, krijgen wel eens te horen: "Is er dan geen lerarentekort?" "Ja, als ik automechanica of Frans zou geven, ik zou meteen werk hebben. Zeker als je dan nog eens in Brussel wil of kan werken. In sommige domeinen is er dus een tekort, maar gooi de cijfers niet op een hoop." (Lees verder onder de video)

Er is niets ergers dan op de Dag van de Leerkracht thuis in je zetel te moeten zitten

Video player inladen ...

Knelpuntvak

Na 10 jaar vervangopdrachten en het trekken van de ene school naar de andere heeft Bert het moeilijk. Hij gaat op zoek naar een plan B. Hij besluit om in samenspraak met de arbeidsbemiddelingsdienst VDAB een traject op te starten naar een nieuw vak.

Hij trekt weer naar school, dit keer als leerling aan de hogeschool. Hij volgt er Nederlands, een knelpuntvak. Zodra hij een jaar later zijn diploma haalt, stromen de aanbiedingen voor een vaste opdracht binnen. Bert is nu aan de slag in het Anton Bergmann-atheneum in Lier. "Ik sta nu in een eigen lokaal, met een vaste groep leerlingen. Ik ben in de wolken."

lk sta nu in een eigen lokaal, met een vaste groep leerlingen

Video player inladen ...