Video player inladen ...

"Een diploma is geen feelgood-document, het is een beloning voor iets bereikt te hebben"

In onze reeks "De kracht van de leerkracht" stelde ASO-leraar Peter Van Limpt voor om een alternatief te vinden voor zittenblijven op school. Omdat, zo vindt hij,  scholieren gedemotiveerd raken als ze ook een volledig jaar vakken moeten volgen waarvoor ze wél geslaagd zijn. Op onze Facebookpagina is de discussie hierover erg levendig. Wij brengen een overzicht van de meest opvallende reacties

Marjan  - "Ik snap dat zittenblijven niet ideaal is, maar of het alternatief nu zoveel beter is? Ik heb al gezien wat het resultaat van die extreme flexibiliteit is in het hoger onderwijs: mensen die bijna afstuderen maar voor sommige vakken nog steeds in het eerste jaar zitten. Bovendien lijkt het mij veel organisatiewerk voor de leerkrachten die nu al zoveel werk hebben tijdens het jaar."

De jongeren generatie is niet meer in staat om in het leven te harden. Altijd maar oplossingen zoeken om te pamperen geeft geen zekerheid meer in een écht stabiele toekomst.

Wouter

Titi - "Ik heb ook een jaar moeten zittenblijven in het middelbaar, maar daar had ik in feite geen problemen mee. Wat is een jaar nu in een mensenleven...? Daarna heb ik nog verder gestudeerd en ben ik mijn carrière begonnen op mijn 22e in plaats van op mijn 21e.  Wat is eigenlijk het probleem?"

Rita - "Het voorstel om leerlingen te laten overgaan en vakken te laten meenemen naar het volgende jaar steun ik niet. Ik geef de voorkeur om die leerling te laten zittenblijven, maar voor de vakken waarvoor de leerling geslaagd is, moet je hem de gelegenheid geven om tijdens deze lessen andere leerlingen bij te staan die het moeilijk hebben. Hij/zij zal meer zelfvertrouwen krijgen en gemotiveerder zijn om zijn/haar zwakke vakken bij te werken. Zo ervaart de leerling het niet alleen als negatief maar ook nog iets als positief en werk je nog wat aan zijn zelfbeeld."

Johan - "Mooi al die emoties, maar feit is dat het kind niet mee kan en eerst moet bewijzen dat het de discipline heeft on mee te kunnen. Het diploma is geen feelgood-document, het is een beloning voor iets bereikt te hebben. Waarom naar school gaan om een document te behalen dat geen waarde heeft?"

Laat zittenblijvers de leerkracht bijstaan voor vakken waarvoor ze wél geslaagd zijn. Dat verlicht het werk van de leerkracht én geeft de zittenblijver het gevoel nuttig werk te doen.

Rita

Inge - "Zittenblijven is niet leuk, maar voor de meesten is het juist veel beter. Men moet dit uiteraard individueel bekijken. Door het jaar te herdoen zal het zelfvertrouwen van de zittenblijvers toenemen, omdat ze dan beter meekunnen. Een belangrijk punt, vind ik, is ook dat veel leerlingen niet voldoende schoolrijp zijn, vooral sinds de invoering van het schooljaar volgens het geboortejaar. Zo is een leerling geboren in november/december bijna een jaar jonger dan iemand van januari en kan je niet stellen dat die leerlingen allemaal even rijp zijn als deze geboren in de eerste maanden van het jaar."

Wouter - "De jongeren generatie is niet meer in staat om in het leven te harden. Altijd maar oplossingen zoeken om te pamperen geeft geen zekerheid meer in een écht stabiele toekomst. Het is nu al te merken..."

Cynthia - "Zittenblijven heeft wel zin. Wat je wel moet doen is ze naar een andere school sturen en daar hun jaar laten overdoen. Een school zoeken waar de kinderen zich thuis voelen. En hen daar ook in steunen als ouders. Mijn dochter heeft haar derde middelbaar opnieuw moeten doen in dezelfde richting als haar vorige school. Dit is voor haar het beste geweest. Geloof in je kind en steun het, dat is mijn boodschap."