Video player inladen ...

De kracht van leerkracht Liesbet: "Vaste benoeming niet zien als stuk papier dat ons sowieso gelukkig maakt"

Volgende week begint het nieuwe schooljaar. Naar aanleiding daarvan laat VRT NWS zes leerkrachten aan het woord over hun passie: voor de klas staan. Maar ze uiten ook hun bezorgdheden over het onderwijs. Vandaag is het de beurt aan Liesbet Depreeuw, een 46-jarige leerkracht Nederlands. Ze durft de vaste benoeming in vraag stellen en vraagt zich ook af waar die grote onderwijshervorming blijft.

Liesbet geeft al 15 jaar les, voor het grootste deel in Don Bosco in Haacht, waar ze Nederlands geeft in het technisch onderwijs, voornamelijk aan jongens. Lesgeven is wat ze het liefste doet. "Boeiend, maar vermoeiend", vat ze het zelf samen. Toch was het niet meteen haar roeping.

"Toen ik pas was afgestudeerd, zag ik me niet voor een klas pubers staan. Ik was daar niet klaar voor. Ik heb dan eerst een paar jaar in de privé gewerkt. Toen ik daar niet kon aarden, heb ik dan toch de stap naar het onderwijs gezet en ik heb er zeker geen spijt van."

"Het klasgebeuren zou ik nooit kunnen opgeven en het onderwijs heeft ook heel wat voordelen. Je bent in de vakanties altijd thuis voor de kinderen, dat is een grote luxe. Ik moet maar 20 uur echt lesgeven. Daarnaast zijn er nog heel wat taken, maar die kan je meestal zelf inplannen wanneer het past."

Op een van de verlengingen van mijn ziekteverlof schreef de dokter "burn-out"

Toch was het voor Liesbet niet altijd peis en vree. Vier jaar geleden kreeg ze het moeilijk. "Ik gaf al 10 jaar les en kwam in een soort sleur terecht. Ik had twee kleine kinderen en ik kreeg klierkoorts. Op een van de verlengingen van mijn ziekteverlof schreef de dokter "burn-out". (Lees verder onder de video)

Video player inladen ...

Veranderingen

Liesbet zag in 15 jaar tijd veel veranderen in het onderwijs. "Er is de digitalisering, kinderen en ouders zijn mondiger geworden en we hebben ons moeten aanpassen aan allerlei leerstoornissen. Voor die omslag zijn leraars vaak op zichzelf aangewezen. Er is te weinig structuur vanuit de directies en het ministerie." (Lees verder onder de video)

Video player inladen ...

Er is veel veranderd in het onderwijs, maar een echte, grote hervorming bleef uit en dat zit Liesbet hoog. "Waarom moeten we heel de dag met 20 leerlingen hetzelfde doen? We kunnen in het begin van het jaar een vaardigheidstest doen. Deel de klas dan op in kleinere groepen en laat die groepjes samen zitten volgens hun kunnen."

"Dan kan de ene groep grammatica volgen, iets waar ze minder goed in zijn. Een andere groep kan dan iets anders doen, omdat ze die lessen niet meer nodig hebben." (Lees verder onder de video)

Video player inladen ...

Net als veel van haar collega's heeft ook Liesbet de mond vol van het m-decreet. Dat houdt in dat leerlingen met een beperking of leerstoornis gestimuleerd worden om les te volgen in het gewoon onderwijs.

"Als dat op een veilige manier gebeurt, is dat een verrijking, maar ik heb heel erg het gevoel dat we dat allemaal zelf moeten uitvissen. Je weet niet altijd goed hoe je op bepaalde situaties moet reageren. Het veroorzaakt bij veel collega's stress." (Lees verder onder de video)

Video player inladen ...

Nog een heet hangijzer in de leraarskamer is de vaste benoeming in het onderwijs. Het statuut heeft voorlopig menig besparingsronde overleefd, maar de leerkrachten zijn er niet gerust op.

Als dat een gouden kooi wordt, kan het een vergiftigd geschenk zijn

Liesbet is een koele minaar van de vaste benoeming. "Als dat een gouden kooi wordt, kan het een vergiftigd geschenk zijn. We mogen het niet op een piëdestal zetten. We mogen het niet zien als een stuk papier waar we sowieso gelukkig van worden."

Video player inladen ...