Video player inladen ...

De kracht van kleuterjuf Sofie: "Alles duurt te lang, ons onderwijs moet ambitieuzer durven zijn"

Volgende week begint het nieuwe schooljaar. Naar aanleiding daarvan laat VRT NWS zes leerkrachten aan het woord over hun passie: voor de klas staan. Maar ze uiten ook hun bezorgdheden. Kleuterjuf Sofie Schroos vindt dat het onderwijs en leerkrachten meer moeten durven vernieuwen, bijvoorbeeld rond taalinitiatie voor kleuters. 

Ruim 20 jaar staat juf Sofie al in het onderwijs. Ze geeft les in Keerbergen aan de allerjongsten: de 2,5 jarigen. En die kunnen best wat aan, stelt de kleuterjuf. Maar ons onderwijssysteem is veel te stug. "Alles duurt veel te lang. Er moet meer gas worden gegeven zodat we sneller inspelen op wat bij kinderen leeft. Ons onderwijs moet ambitieuzer durven zijn en nieuwe dingen proberen om nog beter te worden", luidt de boodschap van juf Sofie.

Sofie Schroos denkt bijvoorbeeld aan taalinitiatie voor kleuters. "In onze school gebeurt dat met Frans. Kinderen hebben daar honger naar. Een paar minuutjes Frans of Engels maakt ook niet dat ze minder goed Nederlands zouden kunnen. Kinderen zijn sponzen op die leeftijd. Ze staan voor zoveel open, het is echt een superleeftijd."

Maar sommige leerkrachten zijn vaak te bang voor het onbekende en vrezen dat ze niet goed genoeg Frans kunnen. Ten onrechte, vindt juf Sofie. (Lees verder onder video)

Video player inladen ...

Het is onze plicht om kinderen iets bij te brengen. Het is jammer dat de 2,5-jarigen vaak onderschat worden

Video player inladen ...

"Als wij kinderen goed kunnen begeleiden, voorkom je later veel problemen"

Nieuwe projecten, zoals taalinitiatie, geven veel voldoening, zegt een overtuigde juf Sofie. Maar er zijn heel wat drempels. "De planlast en organisatie vergen heel veel energie. En budgetten laten het ook vaak niet toe om ergens naartoe te gaan", klinkt de verzuchting. Bovendien komen leerkrachten nu al handen te kort.

Bijscholing tijdens de uren is daardoor ook bijzonder moeilijk. "We zouden moeten leren van elkaar. Ik hoor bij heel veel collega's dat die eens over het muurtje willen kijken bij andere scholen. Ikzelf hunker om iets te leren van concentratiescholen, want zij moeten nog creatiever omgaan met middelen en materialen. Maar het onderwijs leent zich er niet goed toe. Het is niet te realiseren, we zijn er met te weinig voor. Ik sta bij de jongste kleuters en mama eend kan de kuikentjes niet zomaar achterlaten."

Nochtans; door te investeren in onderwijs kan je later veel problemen voorkomen, stelt Sofie Schroos. (Lees verder onder video)

Video player inladen ...

Bepaalde noden zouden opgelost kunnen raken door mensen efficiënter in te zetten. "Zwangere kleuterjuffen worden nu direct thuis gezet wegens mogelijk besmettingsgevaar en verliezen een deel van hun zwangerschapsverlof. Laat die mensen een project uitwerken." Juf Sofie vindt ook dat pas afgestudeerde werkzoekende leerkrachten zouden moeten ingezet worden. (Lees verder onder video)

Video player inladen ...

Frustraties en energie

Na meer dan 20 jaar voor de klas voelt Sofie Schroos zich naar eigen zeggen voor een stuk mee verantwoordelijk voor wat gebeurt in het onderwijs. "Ik wil alles rechttrekken wat scheef loopt. Dat gaat niet. Je hebt in het onderwijs ook nooit gedaan en op papier kan ik niet meer in orde zijn met de leerdoelen. Dat frustreert mij."

Sofie voelt zich bij de uitoefening van haar job ook vaak opgejaagd. Ze is bang voor een burn-out. "Het zijn diegene die heel gedreven zijn, die er wel eens onder door kunnen gaan." Maar wanneer we juf Sofie dan vragen wat haar energie geeft in haar job, lichten haar ogen op. 

Video player inladen ...

Wij hebben een publiek voor ons. Als die kinderen aan je lippen hangen, geeft dat zoveel voldoening