BELGA/VERGULT

Van het station naar kantoor: de afstand wordt steeds groter

Nieuwe kantoorgebouwen worden steeds verder van treinstations gebouwd. Dat blijkt uit een groot onderzoek van de bouwvergunningen die in Vlaanderen werden aangevraagd van de jaren '60 tot nu. Nieuwbouwwoningen verschijnen wél weer dichter bij stations.

In de jaren '60 was de afstand tussen nieuwe kantoren en het dichtstbijzijnde treinstation gemiddeld ruim drie kilometer in vogelvlucht. In 2016 was dat al bijna vier kilometer. En dat moedigt mensen niet aan om met de trein naar het werk te gaan. Op een werkplek die op minder dan een kilometer van een station ligt, komt ongeveer 8 procent van het personeel met de trein werken. Wanneer die afstand vergroot tot 3 à 4 kilometer, dan pendelt nog maar 1,5 procent met de trein. 

"We zien duidelijk een trend van decentralisering," zegt Brigitte Borgmans van het Departement Omgeving. "Bedrijven gaan zich steeds verder vestigen van centrale punten zoals een treinstation. We zien dat trouwens ook bij de handel, de grote baanwinkels die nog altijd gebouwd worden."

Bij de nieuwbouwwoningen is net de omgekeerde beweging zichtbaar. Die worden de laatste tijd weer dichter bij treinstations gebouwd. In 2016 lagen nieuwe eengezinswoningen gemiddeld 4,2 kilometer van een station, bij appartementen is die afstand verkleind tot gemiddeld 3,5 kilometer. Een groot verschil met de jaren '90, toen de trend was om vérder van stations te bouwen.