Video player inladen ...

De kracht van leerkracht Mourad: "Als je niet kan toegeven dat allochtone jongeren beginnen met een achterstand, hoor je niet in het onderwijs"

Volgende week begint het nieuwe schooljaar. Naar aanleiding daarvan laat VRT NWS zes leerkrachten aan het woord over hun passie: voor de klas staan. Maar ze uiten ook hun bezorgdheden over het onderwijs. Vandaag is het de beurt aan Mourad Miri. Mourad is een gedreven geschiedenisleraar in Antwerpen. Hij ziet veel collega's worstelen met diversiteit.

De 26-jarige Mourad heeft geschiedenis gestudeerd en hij geeft al twee jaar les aan het PIVA in Antwerpen, in het technisch en beroepsonderwijs. PIVA is een school die zich vooral richt op horeca-opleidingen. Hij deed er eerst zijn stage en mocht er daarna blijven werken.

Mourad geeft bewust niet fulltime les, "want als beginnende leerkracht verzuip je dan". De voorbij twee jaar gaf hij 13 of 16 uur les (n.v.d.r.: een fulltime in de twee laatste jaren van het secundair onderwijs is 20 uur). "Ik kon geschiedenis combineren met uren van een ander vak, maar dan zou ik dat tegen mijn zin doen en mijn passie verliezen."

Mourad weet al op jonge leeftijd dat hij les wil geven, zelf geïnspireerd door een leerkracht geschiedenis. "Hoe cool is het om betaald te worden om verhaaltjes te vertellen?", legt hij uit. Hij beseft ook snel dat hij als leraar een voorbeeldfunctie kan hebben voor anderen uit zijn gemeenschap. (Lees verder onder de video)

Video player inladen ...

Ik denk dat uw kinderen deze school niet zullen aankunnen

Mourad is van Marokkaanse afkomst en kreeg, net als zijn broers en zussen, tijdens zijn schooltijd af te rekenen met vooroordelen. Als zijn moeder hen wil inschrijven in de plaatselijke school, in een aso-richting, krijgt ze te horen dat het niveau misschien te hoog zal zijn en "weet ze wel dat de school 40.000 frank kost?".   (Lees verder onder de video)

Video player inladen ...

Achterstand

Mourad ziet weinig kleur rondom zich in het onderwijs. Eén van de redenen is omdat veel van zijn vrienden zich richten op economische studies. "Ze denken dat ze vooral veel geld moeten verdienen, om te laten zien dat een Marokkaan ook van alles kan hebben, maar ik wil vooral de volgende generatie helpen, want het is die generatie die onze gemeenschap kan doen groeien."

"Het is ook wel moeilijk voor veel allochtone jongeren." Volgens Mourad beginnen zij aan het leven hier met een achterstand. "Ook leraars moeten dat erkennen, "anders hebben ze geen plaats in het onderwijs".  (Lees verder onder de video)

Video player inladen ...

Ik heb 5 jaar geschiedenis gestudeerd aan de universiteit, maar ik kan u niet veel vertellen over de Chinese geschiedenis

De diverse maatschappij sijpelt ook te weinig door in de geschiedenislessen, vindt Mourad. "Eurocentrisch", noemt hij het. Alles draait te veel om Europa en de Westerse wereld.  (Lees verder onder de video)

Video player inladen ...

Mourads ogen fonkelen pas echt als hij over zijn passie spreekt: lesgeven. Hoe hij de geschiedenis gebruikt om het heden te verklaren. "Dan zie ik de interesse bij de leerlingen pieken, want dan hebben ze door dat het leven heel cyclisch is en alles op de een of andere manier weer terugkomt."

Video player inladen ...