De Lijn wil betere dienstverlening voor de reizigers

Openbare vervoersmaatschappij De Lijn gaat vanaf 1 september haar aanbod fors uitbreiden op een aantal drukke verbindingen, vooral tijdens de spitsuren. Zo komen er meer en grotere bussen in Vlaams Brabant, Oost Vlaanderen, Antwerpen en de Kempen. Het gaat over een investering van zo'n 9 miljoen euro.

In het jargon heten ze de sardienenbussen. U kent ze wel, het zijn de overvolle bussen die tijdens de piekuren pendelaars en vooral grote groepen scholieren vervoeren. Iedereen op elkaar geperst, nauwelijks bewegingsruimte, soms zelfs de noodzaak voor de reiziger aan de halte om te wachten op een volgende bus.

Vanaf het nieuwe schooljaar zou daar verandering in moeten komen. De Lijn investeert 9 miljoen in de uitbreiding van het aanbod. Voor het laatste trimester van dit jaar wordt dat al meteen 1,5 miljoen, zodat er extra capaciteit komt in de Vlaamse Rand, de provincie Antwerpen en vanaf oktober ook in de regio Gent. Volgend jaar komt daar nog eens 7,5 miljoen bij voor de andere regio's.

Een nieuwe strategie

"Vroeger was er een blinde aanbodpolitiek, nu volgen we de vraag", verduidelijkt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. Vorige Vlaamse regeringen hanteerden het principe van de basismobiliteit, een regeling die nog ingevoerd werd door de SP.A.  Iedere Vlaming moest tot op 750 meter van zijn deur over openbaar vervoer kunnen beschikken. Dat leidde onder andere tot de invoering van de belbussen. "Maar dat model is niet rendabel, zelfs niet verantwoord", reageert Weyts. "Ik heb er inderdaad 15 afgeschaft. De meeste van die belbussen stonden immers gewoon stil. Als we de kostprijs van zo'n belbus laten berekenen, komen we op 40 euro per passagier."

"Nu hebben we gewoon berekend waar de behoefte aan busvervoer het grootst is", vervolgt Weyts. "Als we van De Lijn tegen 2020, als de liberalisering van het reizigersvervoer volledig doorgevoerd wordt, een echt performant bedrijf willen maken, moeten we nu de noodzakelijke stappen zetten."

Klantvriendelijkheid

Uit een recente bevraging van de klanten bij De Lijn bleek ook een grote ontevredenheid. Reizigers ergerden zich in de eerste plaats aan de vele vertragingen en dan vooral aan de gebrekkige informatie daarover. Daarom investeert Weyts nu ook 9,5 miljoen in de verdere digitalisering, verbeterde haltes en efficiëntere reizigersinformatie. Zo zullen passagiers aan de drukkere haltes realtime informatie krijgen over de aankomst- en vertrektijden van de bussen en trams. Via een verbeterde app zullen ze de route en vooral de reistijd kunnen raadplegen.

Er komt ook nog een miljoen extra voor de overname en uitbreiding van het 'Blue Bikes'-systeem. Dat systeem van deelfietsen verdrievoudigt  met heel wat nieuwe locaties aan bushaltes. "Zo wordt het eenvoudiger om het openbaar vervoer te combineren met de fiets", zegt Weyts. "En op die manier wordt het veel makkelijker om de laatste kilometer tussen bushalte en eindbestemming snel en comfortabel af te leggen."