Video player inladen ...

Filmfestivals Venetië én Toronto schieten Oscarseizoen op gang

Vandaag begint de 75e editie van het filmfestival van Venetië. Samen met Toronto wordt het Italiaanse festival steeds belangrijker in de Oscarkalender. Dat hebben ze gemerkt dit jaar in Cannes, waar opvallend weinig Amerikaanse glamour aanwezig was.

Opener van de Mostra vanavond is “First man”, een filmbiografie van Neil Armstrong, de eerste man op de maan. Het is het soort rol waar hoofdrolspeler Ryan Gosling wel eens een Oscarnominatie aan kan overhouden. Veel Amerikaanse studio’s kiezen nu voor Venetië, en voor Toronto in Canada vanaf volgende week, om zulke Oscarkandidaten voor te stellen. En dat ten nadele van Cannes, dat dit jaar in mei inderdaad opvallend weinig Amerikaanse films in de selectie had.

lees verder onder de trailer van "First man"

In rechte lijn naar de Oscars

Vorig jaar won de Mexicaanse regisseur Guillermo Del Toro de Gouden Leeuw in Venetië, voor zijn eigentijdse sprookje “The shape of water”. Een dikke vijf maanden later stond hij in Hollywood met de Oscars voor Beste Regie én Film te blinken. Ook “Three billboards outside Ebbing, Missouri” maakte vorig jaar een goede beurt in Venetië, met een hoop Oscarnominaties tot gevolg en winst voor acteurs Frances McDormand en Sam Rockwell.

Die vorige editie van Venetië is de beste illustratie van hoe belangrijk het festival is geworden in de zogenaamde awards-kalender. Campagnes voor Oscars beginnen vorm te krijgen in het najaar, nadat studio’s de reacties van de pers op hun films verzamelen. Dat is een hele industrie geworden: er ontstaat buzz, en zo worden de titels naar voor geschoven die volgens de media de grootste kans maken op prijzen.  

Kort geheugen

De laatste paar jaren is er een duidelijke verschuiving ontstaan, ten nadele van Cannes. Niet dat Cannes een onbelangrijk festival wordt, de kwaliteit van de cinema die daar wordt voorgesteld is nog altijd bijzonder hoog. Het Franse festival is en blijft een kweekvijver van talent en kan carrières echt lanceren: kijk naar wat er gebeurd is met “Girl” van de jonge Gentenaar Lukas Dhont. De prijzenregen in Cannes was een pracht van een visitekaartje voor “Girl”, dat sindsdien op heel veel andere festivals werd uitgenodigd.

Maar de redenering wordt steeds meer: laten we het geheugen van de Academy-leden niet té hard op de proef stellen. September zit gewoon beter in de kalender: dichter tegen de prijzen die vanaf november door Amerikaanse critici worden uitgereikt. Zo kunnen films echt een opwaarts parcours afleggen in de herfst en winter, als ze eenmaal tot Oscarkandidaat  zijn uitgeroepen.

Wanneer dat al in de lente gebeurt, moet de Oscarjury vele maanden later er aan herinnerd worden dat de film in Cannes een goede beurt heeft gemaakt. Dat is de uitdaging die Spike Lee dit jaar heeft: zijn “BlacKkKlansman” werd in Cannes tot één van zijn beste films uitgeroepen, won er een belangrijke prijs en loopt ondertussen al in de Amerikaanse zalen. De studio achter “BlacKkKlansman” gaat binnenkort een hele nieuwe campagne moeten lanceren, om het Oscarpotentieel in de verf te zetten. Dat kost geld, natuurlijk.

lees verder onder de trailer van "BlacKkKlansman"

Netflix welkom

De oogst in Venetië dit jaar ziet er alvast veelbelovend uit. Naast “First man” wordt er ook reikhalzend uitgekeken naar de musical “A star is born”, met Lady Gaga die naar verluidt voorbestemd is voor Oscargoud, en “At eternity’s gate”, met Willem Dafoe als Vincent Van Gogh. Grote namen uit de wereldcinema stellen ook nieuw werk voor op de Mostra: o.a. “Peterloo” van Mike Leigh, “The favourite” van Yorgos Lanthimos en de kunstzinnige horrorfilm “Suspiria” van Luca Guadagnino.

Ook opvallend: Netflix lanceert enkele films voor van belangrijke cineasten in Venetië. Het gaat om “22 july” van Paul Greengrass, “The ballad of Buster Scruggs” van Joel en Ethan Coen en “Roma” van Alfonso Cuarón. Ook dat is een groot verschil met Cannes, waar dit jaar Netflix niet welkom was. 

lees verder onder de trailer van "A star is born"

Toronto met Belgische toets

Volgende week, op 6 september, begint dan Toronto. Daar worden nòg meer grote titels voorgesteld: De Canadese stad ligt dichter bij Hollywood, dus is het makkelijker om steracteurs op de rode loper te krijgen. De Amerikaanse entertainmentpers kan daar écht grossieren in het Oscar-aanbod. Wat bij deze editie trouwens heel goed nieuws kan betekenen voor enkele Vlaamse filmmakers.

Lukas Dhont gaat er zijn “Girl” aan de Amerikaanse journalisten voorstellen. De hopelijk goede reacties kunnen dan gebruikt worden in de Oscarcampagne, nu “Girl” geselecteerd is als de Belgische inzending voor de categorie Niet-Engelstalige Film.

Op vrijdag 7 september gaat ook “Beautiful Boy” in wereldpremière in Toronto, het Amerikaanse debuut van Felix Van Groeningen, met Timothée Chalamet (uit “Call me by your name”) die een drugsverslaafde jongeman speelt. Al van bij de opnames van “Beautiful boy” werd voor Chalamet een Oscarnominatie voorspeld.

Het zou dus best eens kunnen dat twee Vlaamse regisseurs een grote rol gaan spelen tijdens de volgende Oscaruitreiking, op 24 februari 2019. Het duimen kan nu beginnen.

VIDEO: bekijk hieronder de start van het filmfestival van Venetië

Video player inladen ...