Video player inladen ...

Het circulatieplan wérkt: "Luchtkwaliteit in Gent is opmerkelijk verbeterd"

Voor het eerst zijn er duidelijke cijfers over de luchtkwaliteit in Gent, voor en na de invoering van het veelbesproken circulatieplan. Daaruit blijkt dat de luchtkwaliteit in de stad sterk verbeterd is. Er zit veel minder stikstofdioxide in de lucht, in het centrum én langs de binnenring.

Op 3 april 2017 voerde Gent het circulatieplan in. De binnenstad werd autoluw, en verbindingswegen door de stad werden "doorgeknipt". Dat lokte een storm aan reacties uit, positief én negatief. Eén van de belangrijkste doelstellingen van het plan was de luchtkwaliteit in de stad verbeteren. En dat blijkt nu gelukt.

De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) deed metingen, voor en na de invoering van het plan. Op 20 locaties kwamen meetpunten, die de luchtkwaliteit maandenlang opvolgden. Die locaties zijn strategische plaatsen, plekken waar een gevoelige stijging of daling van het verkeer werd verwacht. En de resultaten zijn duidelijk, zegt schepen van mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) in De Ochtend op Radio 1: "De luchtkwaliteit is op alle meetpunten beter geworden. De concentraties stikstofdioxide zijn gemiddeld gedaald met bijna een vijfde, met uitschieters tot 30 procent op sommige plaatsen. Dat is heel goed nieuws."

Door de resultaten voelt Watteeuw zich gesterkt, na de heisa die het circulatieplan veroorzaakt heeft: "We zien nu dat de luchtkwaliteit verbetert, dat er minder ongevallen zijn, dat er meer mensen de fiets en het openbaar vervoer gebruiken. Het circulatieplan wérkt."

De luchtkwaliteit verbetert, er zijn minder ongevallen, meer mensen nemen de fiets en het openbaar vervoer. Het circulatieplan wérkt.

Filip Watteeuw (Groen), schepen van mobiliteit in Gent

Daling dubbel zo groot als in rest van Vlaanderen

Stikstofdioxide is een van de meest vervuilende gassen in een stad, en komt vooral voor in de uitstoot van dieselauto's. Op geen enkele plaats in Gent is er méér stikstofdioxide gemeten dan voor het circulatieplan. Ook niet op de meetlocaties langs de drukke binnenring R40. Dat zou ook kunnen te maken hebben met de algemene vernieuwing van het wagenpark in Vlaanderen: de uitstoot van auto's wordt schoner en de meest vervuilende diesels verdwijnen.

Om het onderscheid te maken tussen die Vlaamse evolutie en de effecten van het circulatieplan in Gent, werden de Gentse meetresultaten vergeleken met die van de automatische meetstations in heel Vlaanderen. Daaruit blijkt duidelijk dat de daling van stikstofdioxide in Gent dubbel zo groot is als in de rest van Vlaanderen, en dat het circulatieplan dus wel degelijk een effect heeft op de luchtkwaliteit in de stad. 

Het circulatieplan blijft ook in beweging, als het van Watteeuw afhangt: "Alles kan altijd beter. We hebben nu gefocust op het gebied binnen de kleine ring, maar ook de Gentenaars daarbuiten hebben recht op betere lucht. We moeten ervoor zorgen dat kwaliteit daar ook verbetert, bijvoorbeeld door nog meer mensen te laten overstappen op de fiets of het openbaar vervoer."

Herbeluister hier het gesprek in "De ochtend"

VIDEO: bekijk hieronder de reportage uit "Het journaal"

Video player inladen ...

VIDEO: bekijk hieronder de reportage uit "Terzake"

Video player inladen ...