AP

Huiszoekingen in Italiaans ministerie van Infrastructuur in verband met brug Genua

De Guardia di Finanza, de Italiaanse fiscale politie, houdt huiszoekingen in het ministerie van Infrastructuur in Rome. Agenten nemen er alle documenten in beslag in verband met de Morandi-brug in Genua, die op 14 augustus instortte. Daarbij kwamen 43 mensen om. De huiszoekingen passen in het gerechtelijk onderzoek dat na de instorting geopend is.

De Guardia di Finanza is een militaire politiedienst met uitgebreide bevoegdheden, onder meer onderzoek naar fiscale misdrijven en economische fraude. Agenten van die dienst doorzoeken niet alleen het ministerie van Infrastructuur in Rome, ze nemen ook documenten in beslag bij allerlei diensten die te maken hebben met openbare werken in Genua, Milaan en Firenze, en in de regio's Ligurië, Piemonte en Val d'Aosta.  

Meteen na de ramp - waarbij 43 mensen het leven lieten - is een gerechtelijk onderzoek geopend. De speurders zouden nu een nieuw spoor volgen in de zoektocht naar de oorzaak van de instorting. Het gewapend beton van één van de draagarmen van de brug zou mogelijk verzwakt zijn door een luchtbel. De spanarmen zijn opgevuld met cement dat erin geïnjecteerd is. Daarbij zou mogelijk een luchtbel mee ingespoten zijn. Waterinsijpeling zou dan die holte met de jaren groter gemaakt hebben, waardoor de hele structuur verzwakte. 

Waarschuwingen uit het verleden

Daarbij komt nog dat de constructie sowieso al zwakker was doordat beton sneller erodeert dan staal. De brug is gebouwd in 1967, maar eind jaren 70 zouden specialisten al opgemerkt hebben dat de staat van de brug erop achteruit ging. In 1981 zou zelfs de ontwerper van de brug, Riccardo Morandi zelf, gewaarschuwd hebben dat er problemen waren met de stabiliteit van de brug, en in het bijzonder van brugpijler 9, degene die is ingestort. Dat schrijft de Italiaanse krant Repubblica. 

In de loop der jaren moest de brug ook steeds meer verkeer slikken. Toen ze ontworpen werd in 1964, ging men ervan uit dat zowat 6.000 voertuigen per dag over de brug zouden rijden. In 1981 waren dat er al tien keer zoveel, en net voor ze instortte reden er elke dag maar liefst 160.000 auto's en 13.000 vrachtwagens over de Morandi-brug.