Video player inladen ...

Koen Kennis (N-VA): "In Antwerpen zetten wij dezelfde stappen vooruit qua luchtkwaliteit als in Gent"

Volgens Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) heeft de lage-emissiezone in Antwerpen hetzelfde effect op de luchtkwaliteit als het circulatieplan in Gent. Dat beweert Kennis in "Terzake". Groen-lijsttrekker Wouter Van Besien wil daarentegen de lage-emissiezone in Antwerpen combineren met een autoluw centrum.

Vandaag raakte bekend dat het circulatieplan in Gent erg positieve gevolgen heeft voor de luchtkwaliteit in de stad. Daarom wil de partij Groen (in de meerderheid in Gent) ook het centrum van Antwerpen (waar Groen in de oppositie zit) autoluw maken. In Antwerpen geldt momenteel al een lage-emissiezone, de meest vervuilende auto's worden er geweerd.

De N-VA is geen voorstander van het circulatieplan en wil het niet invoeren in Antwerpen. Schepen Koen Kennis stelt zich in dat licht vragen bij het effect van het circulatieplan. "Wat is nu de vergelijking tussen de lage-emissiezone in Antwerpen en het verhaal in Gent waarbij je auto's zeer bewust bant uit de stad?"

"Onze administratie heeft dat al eens heel snel proberen te bekijken vandaag en geeft aan dat de effecten ongeveer dezelfde zijn, in die mate dat we kunnen zeggen dat we in Antwerpen naar luchtkwaliteit dezelfde stappen vooruit zetten als in Gent." Kennis wil dat naar eigen zeggen wel verder laten bekijken door specialisten.

De Vlaamse Milieumaatschappij, die de luchtkwaliteit in Vlaanderen in kaart brengt, heeft alleen nog maar voorlopige cijfers voor Antwerpen. 

Kennis: "Bij Groen is het de fiets of niets"

Volgens Wouter Van Besien - lijsttrekker voor Groen in Antwerpen - zijn de cijfers in Gent wel degelijk beter. Hij wil de lage-emissiezone in Antwerpen daarom combineren met een autoluw stadscentrum. "We hebben een plan uitgewerkt dat de binnenstad autoluw maakt, dus heel het gebied binnen de leien. Als bewoner kan je daar wel nog binnen met je auto, ook leveren aan een restaurant of een bedrijf zal nog kunnen. Maar bezoekers en het doorgaand verkeer zullen er niet meer rijden."

Koen Kennis is niet overtuigd. "Bij Groen is het de fiets of niets. Maar dat is niet voor iedereen haalbaar. Wat met oudere mensen of mensen met een beperking? Wat met mensen die iets in de stad komen kopen dat niet zo draagbaar is?" Maar dat is een karikatuur, repliceert Van Besien. "Ons voorstel zorgt ervoor dat mensen die de auto nodig hebben, ook in de stad mogen. Wie er in onze ogen niet in komt, zijn bezoekers die wel de mogelijkheid hebben om met goed openbaar vervoer of de fiets te komen. Maar dan moeten we daar wel in investeren."

Herbekijk hier het debat tussen Koen Kennis en Wouter Van Besien in "Terzake": 

Video player inladen ...