Video player inladen ...

Schoonmaakactie The Ocean Cleanup is begonnen: hoe werkt het?

Vanavond is de eerste plasticvanger van het project The Ocean Cleanup naar de Stille Oceaan vertrokken. Daar drijven miljoenen kilo's afval, ook wel "plasticsoep" genoemd. Het systeem, uitgevonden door de 24-jarige Nederlander Boyan Slat, moet afval opvangen, zodat het kan worden opgeschept en weggebracht, in de hoop dat de zeeën schoner worden.

Het schip met de plasticvanger -een hoogtechnologisch vangnet- is vanavond vertrokken in San Francisco, in de VS. Het vertrek was live te volgen via het internet. Het is de bedoeling om uiteindelijk 60 werkende plasticvangers te hebben.

De "plasticsoep" in de Stille Oceaan is naar schatting even groot als de oppervlakte van Spanje en Frankrijk samen. Slat wil dat opruimen en heeft daarvoor met zijn bedrijf The Ocean Cleanup een hoogtechnologisch 'vuilnisvangnet' ontwikkeld. VRT NWS-journalist Björn Soenens was erbij in San Francisco en kon Boyan Slat ook even spreken:

Video player inladen ...

Hoe gaat het systeem nu in zijn werk? We leggen het uit aan de hand van drie stappen.

1. Hoogtechnologisch vangnet, maar veilig voor vissen

Het ontwerp van het vuilnisvangnet bestaat uit twee delen. Een 600-meter lange boei zorgt ervoor dat het hele systeem blijft drijven terwijl afval aan de oppervlakte niet kan ontsnappen. Onder de boei bevindt zich een soort van zeil dat tot drie meter diep het afval in het water tegenhoudt. Omdat het merendeel van het vuilnis in de oceaan zich net onder het wateroppervlak bevindt, hoeft het zeil niet tot de bodem te reiken. Zo geeft het de mogelijkheid voor zeedieren om onder de constructie door te zwemmen zonder hinder te ondervinden, of in een vangnet terecht te komen. 

2. Gedreven door natuurlijke krachten

Het hele systeem wordt volledig gedreven door natuurlijke krachten, waardoor de ecologische voetafdruk beperkt blijft. Omdat het vangnet zoals het afval in de oceaan wordt voortgestuwd door de stroming van de oceaan, drijft het automatisch naar de meest vervuilde plaats. De boei boven het wateroppervlak wordt echter ook gedreven door golven en wind, en dus verplaatst het zich sneller dan het vuilnis. Daardoor vangt het systeem steeds meer afval, door het te omsluiten in een U-vorm. 

Op de boei staan lichten aangedreven door zonnepanelen, camera’s, sensoren en satellietantennes die voortdurend de locatie en prestaties van het vangnet doorgeven. Ook heeft het speciale apparatuur die botsingen met andere drijvende objecten moet vermijden.

3. Van vuilnis tot duurzame producten

Een schip dat dienst doet als vuilniswagen op zee komt regelmatig langs om het vuilnis in het vangnet op te halen. Het afval wordt dan aan land gebracht, gerecycleerd en vervolgens hergebruikt om duurzame producten uit te vervaardigen. 

Een schip verzamelt het afval en brengt het aan land. Bron: The Ocean Cleanup

Een vloot van zestig hoogtechnologische vangnetten zouden op die manier bijna de helft van het afval uit de grote plasticsoep van de Stille Oceaan opruimen en recycleren tot iets nuttigs.  

Het vuilnisvangnet in het water. Bron: The Ocean Cleanup

U kan de operatie hieronder ook live volgen via de Facebook-pagina van The Ocean Cleanup.

Bekijk hier het fragment uit “Het Journaal“:

Video player inladen ...