Archiefbeeld van een actie aan een Brusselse schoolpoort

1 miljoen voor schoolstraten in Brussel: "We willen van schoolstraten het nieuwe normaal maken"

De Brusselse regering gaat jaarlijks één miljoen vrijmaken om schoolstraten aan te leggen. Dat zijn straten die bij het begin en het einde van de schooldag afgesloten worden voor auto's. Op die manier wil de Brusselse regering de schoolomgevingen veiliger en gezonder maken. "Het zou de doodnormaalste zaak van de wereld moeten zijn dat je kind veilig en gezond naar school kan", benadrukt Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V).

Al een hele tijd ijveren ouders en kinderen in Brussel met zogenoemde "schoolpoortacties" voor properdere lucht rond de scholen. En de Brusselse regering heeft daar oren naar gehad. Ze gaat een "schoolstratenfonds" oprichten. Met dat fonds van om en bij de één miljoen euro per jaar wil de regering schoolstraten aanleggen. Dat zijn straten die bij het begin en het einde van de schooldag afgesloten kunnen worden voor auto's. 

"Het zou de doodnormaalste zaak van de wereld moeten zijn dat je kind veilig en gezond naar school kan"

"We willen absoluut van schoolstraten het nieuwe normaal maken. Er zijn er nu maar twee in Brussel, eentje in Schaarbeek en eentje in het centrum. Terwijl het de doodnormaalste zaak van de wereld zou moeten zijn dat je kind veilig en gezond naar school kan, dat het kind daar veilig kan worden afgezet, dat je als ouder nog een praatje kan maken", legt Brussels staatssecretaris voor Verkeersveiligheid Bianca Debaets (CD&V) uit. 

Met die één miljoen euro zouden er zo'n 50 schoolstraten ingelegd kunnen worden, heeft de Brusselse regering berekend. "Dit fonds gaat er specifiek over dat je de schoolstraten autoluw of autovrij maakt. Dat is niet zo moeilijk, je hebt daar geen grote infrastructurele werken voor nodig. Het gaat om het afzetten van de straat. En iemand van de gemeente is erbij om dat te bewaken." Het zijn overigens de gemeenten zelf die het initiatief moeten nemen.

Druppel op een hete plaat?

Maar is dat geen druppel op een hete plaat? Want nadat de schoolbel gegaan is, gaat alles terug naar het normale. Volgens Debaets niet. "We weten dat de luchtkwaliteit beter moet. Per jaar sterven 12.000 mensen vroegtijdig door een slechte luchtkwaliteit. We doen méér dan alleen schoolstraten, ik denk bijvoorbeeld aan de invoering van de lage emissiezone, niet alleen in het centrum zoals in andere steden, maar over het hele gewest."

Initiatiefnemer schoolpoortacties: "Eerste stap in de goede richting , maar kleine stap"

Initiatiefneemster van de schoolpoortacties Annekatrien Verdickt is tevreden met het fonds, maar noemt het "een kleine stap." "Het is een eerste stap in de goede richting, een kleine stap. Want de luchtkwaliteit zelf zal hierdoor niet verbeteren. Wat wij willen, is dat de schoolstraten in een netwerk komen, een fietsennetwerk, meer investeringen in het openbaar vervoer. De auto moet een andere rol krijgen."

Hun acties zijn dan ook nog niet afgelopen. "We gaan door tot aan de gemeenteraadsverkizingen, dat zijn nog 6 actiedagen. We kunnen alleen maar zeggen dat de schoolstraten ruim onvoldoende zijn, daarna is het aan de politici."

Herbeluister hier het gesprek in "De Ochtend"