"Jij Kiest": 5 voorstellen om een schoolomgeving veiliger te maken 

Met de eerste schooldag net achter de rug en de gemeenteraadsverkiezingen in het verschiet, vragen heel wat bezorgde ouders op jijkiest.be om een veiligere schoolomgeving. Een blik op vijf populaire voorstellen.

1. Regelbare verkeerslichten

Het populairste voorstel komt uit Sint-Andries bij Brugge. Daar pleit de ouderraad van de basisschool Sint-Lodewijkscollege op de Gistelse Steenweg voor regelbare verkeerslichten nadat een kleuter vorig jaar het leven had gelaten bij een verkeersongeval voor de schoolpoort. Sinds het ongeval werd er al een gevleugeld zebrapad voorzien, maar volgens de ouders en directeur Marc Slosse kan er meer gebeuren. "Na een bevraging bleek dat meer dan negentig percent van de ouders achter meer verregaande ingrepen staat." Met de plaatsing van een regelbaar verkeerslicht zouden kinderen veiliger de straat moeten kunnen oversteken. Volgens directeur Marc Slosse is het niet mogelijk om te werken met gemachtigde opzichters. "Het is een onhaalbare zaak om een gemachtigd opzichter in z'n eentje de drukste gewestweg van Brugge te laten regelen", luidt het.

"De zone 30 aan de school wordt heel weinig gerespecteerd," vertelt Griet Beheydt. Zij is als lid van de ouderraad betrokken in de werkgroep Verkeersveiligheid. "Een jaar na het overlijden van Yamen hebben de Brugse politici voor het eerst een duidelijk signaal gegeven dat ze mee hun schouders onder onze vraag willen zetten." Hoewel de gewestweg geen gemeentelijke bevoegdheid is, hopen de ouders om voldoende steun te krijgen van het stadsbestuur om meer druk te zetten bij Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. 

Beluister het gesprek met directeur Marc Slosse:

2. Verkeerseducatieve routes

Een opvallend voorstel is dat van gemachtigd opzichter Stefaan Vergaerde uit Brugge. Hij zorgt er als Fieto de verkeersclown voor dat kinderen veilig kunnen oversteken en pleit in zijn voorstel voor meer schoolstraten. Dat zijn straten die bij het begin en einde van de schooldag steeds een half uur worden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Daarnaast vraagt hij voor meer verkeerseducatieve routes waarbij kinderen aan de hand van praktische verkeerssituaties verkeersvaardigheden aanleren. 

3. Wijkagenten

In Gistel vraagt Joke Vandecasteele om strenger op te treden tegen foutparkeerders en de overdreven snelheid in de buurt van scholen. Zij ziet de wijkagent daar een belangrijke rol in spelen. "Toezicht van wijkagenten tijdens de start- en einduren van de school zullen ervoor zorgen dat auto's correct parkeren en dat de snelheid van voorbijgaand verkeer veiliger is." 

4. Schoolstraat

In Scheldewindeke, Oosterzele roept Sarah Desplenter in haar voorstel op om de Stationsstraat verkeersveiliger te maken. De straat is een verzamelpunt voor automobilisten, schoolgaande kinderen en vrachtverkeer, wat volgens haar leidt tot een stresserende ervaring voor elke weggebruiker. Als mogelijke oplossing stelt ze voor om de straat aan het begin en einde van de schooldag voor een stuk af te sluiten of om vrachtverkeer tijdens bepaalde uren uit de straat te weren. "Samen bedenken we vast een aantal creatieve en duurzame oplossingen", klinkt het. 

5. Zone 30

Ook Luigi Flaminio uit Bilzen kaart het probleem van onveilige schoolomgevingen aan. Hij richt zich in zijn voorstel tot de schepen van Mobiliteit om schoolgaande kinderen maximale veiligheid te bieden door een snelheidsbeperking van 30 km/u in te voeren.