Video player inladen ...

VRT NWS volgt jonge leerkrachten een jaar lang: hoe beleefden zij de eerste schooldag?  

In juni spraken we met een aantal pas afgestudeerde leerkrachten op hun afscheidsbarbecue in de Odisee-hogeschool in Aalst. Ze vertelden over hun dromen en verwachtingen voor het nieuwe schooljaar. Hoe is het hen intussen vergaan? Hebben ze intussen allemaal werk gevonden? En hoe hebben ze hun “eerste schooldag” ervaren? 

Vreugde bij Liam en Lissette die als leraar lager onderwijs en zorgjuf bij de kleuters van start mochten gaan.  Zware ontgoocheling bij Rani en Pauline die voorlopig geen werk hebben gevonden. Zij moesten noodgedwongen op 3 september thuis blijven. Dat is het gemengde beeld dat we kregen na deze eerste schoolweek.

Liam: “Een voltijdse job voor een heel jaar: ik kan mijn ‘pollekes’ kussen”

Liam Vanderperren (20) had geluk. Zijn eerste sollicitatiegesprek was meteen prijs. Hij kan voor een heel jaar voltijds aan de slag in de Kiem, een basisschool in Wambeek (Ternat). De directrice was erg blij met een man voor de klas. 

Lesgeven in het eerste leerjaar was de droom van Liam en die wordt nu waarheid. Veertien zesjarigen krijgt hij onder zijn hoede. Op de eerste schooldag worden ze ontvangen door de leerkrachten die zich verkleed hebben in tovenaars en magiërs. Want “magie” wordt het nieuwe jaarthema. 

Liam heeft niet goed geslapen. Zo’n eerste schooldag is toch wel spannend, vindt hij. Maar gelukkig kan hij rekenen op de steun van juf Els, zijn parallel-collega: 

Video player inladen ...

Rani: “Het is frustrerend: thuis zitten op de eerste schooldag”

Een enthousiaste meester Liam , maar een teleurgestelde Rani. Ze is voor ons interview naar haar vroegere hogeschool in Aalst gekomen.  Wel 80 sollicitatiebrieven heeft ze verstuurd in mei. En in juli solliciteerde ze gericht voor openstaande vacatures. Maar toch heeft de 23-jarige kleuterleidster bij het begin van het schooljaar nog geen job te pakken. En dat is geen fijn gevoel, vertelt ze.

Eén keer werd ze uitgenodigd voor een gesprek, voor een opdracht in het eerste leerjaar. Maar Rani is enkel kleuterleidster. Een andere kandidate had zowel gestudeerd voor kleuter-als lagere schoolleerkracht. En dus kreeg die andere leerkracht de job. 

Maar de directie van de school heeft me wel hoop gegeven, vertelt Rani. “Op 1 oktober worden de leerlingen opnieuw geteld en als er dan uren vrijkomen sta ik bovenaan de lijst.” Maar op deze eerste schooldag wil ze toch ook even langslopen op haar vroegere stageschool, in de hoop dat ze zich daardoor een beetje beter voelt. 

Video player inladen ...

Maar het tij kan snel keren. Gisteren meldde Rani ons dat ze toch, al is het voor kort, aan de slag kan tot 3 oktober  als begeleider van kinderen met een motorische handicap in het gewoon onderwijs. 

Pauline: “Telkens opnieuw moet ik horen dat ik geen ervaring heb, maar hoe kan ik nu ervaring hebben? Ik ben een startende leraar”

Ook Pauline heeft tot haar grote spijt nog altijd geen werk gevonden. Zij heeft een kleine 100 mails verstuurd en vier sollicitatiegesprekken gevoerd.  Maar altijd opnieuw krijg ik te horen dat ze toch iemand met meer ervaring verkiezen, zegt ze, en dat is jammer.

Je hebt drie jaar gestudeerd voor een richting die je graag doet. Je kijkt ernaar uit om in het kleuteronderwijs te staan. Als je zo’n antwoorden krijgt, is dat jammer.

Ze wordt er ook onzeker van, zegt ze. Want soms is het ook echt gokken. Zo had ze een halftijdse job te pakken, waar ze de volgende dag al moest starten, maar ze had net die dag ook een gesprek voor een voltijdse job. Ze nam het risico en zei de halftijdse job af, maar kreeg uiteindelijk ook de voltijdse job niet. 

Ook via de nieuwe lerarenplatformen, die startende leraren 1 jaar lang werkzekerheid willen geven, waagde ze haar kans. Maar ook daar kreeg ze, tot haar verbazing , te horen dat ze te weinig ervaring had. 

Video player inladen ...

Lissette: “Ik heb op deze eerste schooldag vooral heel wat wenende kleuters getroost”

Lissette (23) had meer geluk met haar sollicitatie. Dezelfde dag dat ze haar mail had verstuurd, kreeg ze een telefoontje en in de namiddag was de zaak al beklonken: ze kon starten in de Sint-Anna-basisschool in Aalst als zorgjuf voor de kleuters. 

Op haar eerste schooldag heeft ze vooral wenende kleuters getroost en haar collega-kleuterjuffen geholpen met de opvang van de nieuwe kinderen. Maar ze heeft er enorm veel zin in om ook echt aan de slag te gaan en kleuters te ondersteunen in taal en puzzelen. 

Video player inladen ...

Hoe het Wesley en Rani is vergaan, kun je binnenkort lezen op de Facebook van Brigitte Vermeersch.