Video player inladen ...

Nieuwe hoffelijkheidscampagne van De Lijn pleit voor meer complimenten

Meer complimenten en minder gezeur: De Lijn stelt vandaag haar nieuwe hoffelijkheidscampagne voor. Die moedigt reizigers én chauffeurs aan om vriendelijker te zijn tegen elkaar.

De vorige hoffelijkheidscampagne van De Lijn richtte zich op wat de vervoersmaatschappij haar reizigers liever niét ziet doen op het openbaar vervoer. De affiches moedigden reizigers aan om bijvoorbeeld de muziek zachter te zetten of voeten van de stoelen te halen. Dit jaar focust de hoffelijkheidscampagne zich op wat wél zou moeten gebeuren volgens De Lijn. Dat is elkaar meer complimenten geven en respect tonen. 

We willen met deze campagne al de positieve en aangename ervaringen op de bus en de tram onder de aandacht brengen.

Ben Weyts, Vlaams minister van Mobiliteit

Afgelopen jaar (2017) telde De Lijn bijna 2800 incidenten die getuigen van weinig respect. Dat zijn er gemiddeld zeven per dag. Het gaat om beledigingen, verbale agressie en pesterijen tegenover chauffeurs en andere reizigers. 

“7 incidenten per dag lijkt veel", reageert Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.  "Maar De Lijn verzorgt per dag meer dan 30.000 ritten. De kleine minderheid die geen respect kan opbrengen voor de chauffeur of voor de medereizigers mag dus niet het beeld bepalen. We willen met deze campagne al die positieve en aangename ervaringen op de bus en de tram onder de aandacht brengen.”

Uit de laatste tevredenheidsenquête van De Lijn blijkt dat veel reizigers zich vooral ergeren aan medereizigers die niet doorschuiven in een volle tram of bus. Daarnaast zijn er nog drie activiteiten waar De Lijn-passagiers zich massaal aan ergeren: het niet afstaan van je plaats, lawaai maken, en afval achterlaten. Opvallend is dat dezelfde ergernissen ook naar boven komen bij de chauffeurs. 

De hoffelijkheidscampagne, die vandaag van start gaat, richt zich daarom tot reizigers én chauffeurs. Beide partijen zouden elkaar met meer wederzijds respect moeten behandelen, dat zegt De Lijn.

Door de complimenten extra in de verf te zetten, willen we nog meer reizigers en chauffeurs met een glimlach de bus of tram in doen stappen
Roger Kesteloot, directeur-generaal De Lijn

"Door de complimenten extra in de verf te zetten, willen we nog meer reizigers en chauffeurs met een glimlach de bus of tram in doen stappen", reageert Roger Kesteloot, directeur-generaal. "Zo kunnen we een positieve vibe creëren bij De Lijn.”

De Lijn wil dus met haar campagne de 8000 chauffeurs en miljoenen reizigers naar elkaar laten toegroeien. Dat kunnen ze door elkaar complimenten te geven via de website van De Lijn.

De complimenten verschijnen de komende weken in het Vlaamse straatbeeld en op sociale media.