Vervoort (PS) over verbreding Brusselse Ring: "Akkoord zit er voor de verkiezingen niet meer in"

Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) denkt niet dat er voor de verkiezingen nog een akkoord komt over de verbreding van de Brusselse Ring. Tegen 2020-2021 wil minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) beginnen met de aanleg van 20 kilometer parallelbanen langs de Brusselse Ring. Maar na het protest van gemeenten Vorst en Jette maakt nu ook de Brusselse minister-president duidelijk dat een akkoord daarover niet zeker is. “Blijkbaar is de aversie van Brusselse regeringspartners tegen N-VA groter dan de aversie tegen file”, reageert Weyts. 

In een interview deze ochtend in De Standaard en Le Soir evalueert de Brusselse minister-president zijn mobiliteitsbeleid. Hij wijst op zijn verdiensten, zoals tram 9 in Jette en de renovatie van de tunnels. Minder punten krijgt hij voor de dossiers van het Eurostadion en de vliegroutes over Brussel. Ook over de werken aan de Brusselse Ring is de spanning tussen Brusselse en Vlaamse regering voelbaar. Minister-president Vervoort laat weten dat hij geen akkoord meer verwacht voor de verkiezingen.

Concreet wil Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in 2020-2021 starten met de aanleg van 20 kilometer parallelbanen langs de Brusselse Ring. Tussen Groot-Bijgaarden en Strombeek-Bever, en tussen Machelen en Sint-Stevens-Woluwe moeten doorgaand en lokaal verkeer van elkaar worden gescheiden. Aan het viaduct van Vilvoorde zou de pechstrook worden omgevormd tot een vierde rijstrook. Halfweg augustus stak Weyts al een symbolische spade in de grond. In april of mei 2019 moet het uitvoeringsplan (het GRUP) voor de snelwegwerken worden ingediend.

Eigenlijk is de ring een absurditeit: Brussel omringen met beton en asfalt om te voorkomen dat de stad zich kan uitbreiden

Rudi Vervoort (PS), minister-president van Brussel

Maar 750 meter van die werken liggen op Brussels grondgebied. En daarvoor moet het Brussels gewest vergunningen afleveren. De Brusselse regering toont zich niet enthousiast. “De timing is slecht, vlak voor de verkiezingen”, zegt Vervoort. “Er wordt niet genoeg gepraat. Een akkoord over de ring zit er nu niet meer in.” Hij noemt een ring rond Brussel “eigenlijk een absurditeit”. Volgens Vervoort ziet Vlaanderen alle voorstellen “als een mogelijke uitbreiding van Brussel.”

Ook enkele Brusselse gemeenten gaven al een negatief advies. Jette en Vorst willen geen verbreding, want dat zou extra auto’s aantrekken. Brussel-Stad gaat voorzichtig akkoord met de verbredingswerken, maar stelt dan weer een veto tegen de mogelijke afsluiting van de afrit naar Wemmel.

Blijkbaar is de aversie van Brusselse regeringspartners zoals DéFI en CDH tegen N-VA groter dan de aversie tegen file

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA)

Minister van Mobiliteit Ben Weyts wijst erop dat er al een “ontwerpsamenwerkingsakkoord” is tussen hem en minister-president Vervoort. Volgens hem is het vreemd dat de Brusselse regering het plan nu zou blokkeren met maar zo’n klein aandeel van de werken op hun grondgebied: “Zo een project kan je toch niet politiek laten torpederen voor 750m Brussels grondgebied?”, klinkt het. Hij wijst vooral naar DéFI en CDH in de Brusselse regering. “Maar blijkbaar is de aversie van Brusselse regeringspartners zoals DéFI en CDH tegen N-VA groter dan de aversie tegen file.”