2018 Invision

Burberry vernietigt niet langer onverkochte producten en weert bont

Het Britse luxemerk Burberry zal niet langer kledingstukken en cosmetica vernietigen die niet verkocht raakten. Ook bont wordt uit de collecties geweerd. Dat heeft het bedrijf donderdag aangekondigd.

Uit een rapport in juli bleek dat Burberry de voorbije vijf jaar voor in totaal 90 miljoen Britse pond (100 miljoen euro) aan handtassen, kledij en parfums vernietigd zou hebben. Verbrand. Daar kwam veel kritiek op. Toch is het vernietigen van onverkochte producten -in plaats van ze tegen spotprijzen te verkopen- een courante praktijk bij luxemerken en grote ketens. Ze zien dat als een manier om hun intellectuele eigendom te beschermen en namaak tegen te gaan.

Het bedrijf heeft nu bekendgemaakt dat ze een nieuwe strategie ontwikkeld hebben om verspilling tegen te gaan. Producten niet langer vernietigen hoort daarbij. En het is een maatregel die met onmiddellijke ingang geldt.

Burberry zal nu meer inzetten op hergebruiken, herstellen, weggeven en recycleren. "Iets wat we al deden, maar waar we onze inspanningen nu gaan verhogen", luidt het in een mededeling die Burberry op zijn website gepubliceerd heeft.

Tegelijkertijd kondigde Burberry aan dat het niet langer bont zal gebruiken. De bestaande producten met bont zullen geleidelijk aan verdwijnen. Momenteel gebruikt Burberry nog echte pels van konijn, vos, nertsen en Aziatische wasberen.

"Moderne luxe betekent sociaal verantwoordelijk zijn en verantwoordelijk tegenover het milieu", aldus Marco Gobbetti, de algemeen directeur van de groep.