Belga

Al 114 klachten over winkeliers die toeslag Bancontact blijven aanrekenen

Sinds 9 augustus mag een handelaar geen extra kosten meer aanrekenen als je je betaalkaart bovenhaalt. Maar nog niet alle verkopers zijn op de hoogte. Bij de Economische Inspectie liepen al 114 klachten binnen over winkeliers die toch nog een toeslag van 20 cent aanrekenen. Dat meldt "De inspecteur" op Radio 2.

Sommige nachtwinkels en bakkers blijven een toeslag van 20 cent aanrekenen voor een betaling met bankkaart. "De wetgeving is nochtans duidelijk", zegt minister voor Consumentenzaken Kris Peeters. "Sinds 9 augustus is zo’n toeslag onwettelijk voor alle bankkaarten, dus ook voor kleine bedragen."

De minister snapt dat niet meteen elke handelaar op de hoogte is. Hij gaf zijn administratie daarom de opdracht om de sector zo veel mogelijk te sensibiliseren. "De volgende maanden zullen er echter ook controles komen", aldus Peeters. "De boetes kunnen oplopen van 2.000 tot 800.000 euro.’

De wet geldt in heel Europa, dus ook voor buitenlandse internetshops

Kris Peeters, minister voor consumentenzaken (CD&V)

Ook sommige internetbedrijven bezondigen zich nog altijd hieraan. "De wet geldt in heel Europa, dus buitenlandse internetshops kunnen zich niet verschuilen achter een uitzondering", legt Peeters uit. Zo loopt er op dit moment al een onderzoek tegen Takeaway.com. Die site blijft een toeslag van 1 euro aanrekenen voor een Bancontactbetaling.”

Volgens minster Kris Peeters is een handelaar niet verplicht om betaalkaarten te aanvaarden. "Alleen cash mag ook. Maar als ze een kaart aanvaarden, is een toeslag uit den boze", aldus de minister. Een handelaar mag ook een betaling weigeren met bankkaart onder een bepaalde limiet, als dat duidelijk geafficheerd wordt."

Takeaway.com laat intussen weten dat het de betaalkosten voor consumenten heeft verwijderd. "De bewering van de minister is zodoende incorrect", aldus het bedrijf. 

Dienstencheques niet meer met Bancontact

Afgelopen zomer kwamen er ook nogal wat klachten over Sodexo, waar dienstencheques door de nieuwe wet niet meer met Bancontact betaald kunnen worden. Sodexo mag dat perfect weigeren, maar de 3% Bancontactgebruikers onder hun klanten vinden het allesbehalve klantvriendelijk.

“De overheidsopdracht verplicht ons om voor elke dienstencheque de volledige bijdrage van 9 euro te ontvangen van de klant”, zegt Sodexo-woordvoerder Ben Broeckx. “Als wij zelf voor de transactiekost moeten opdraaien, klopt dat bedrag niet. Bovendien werken we dan met verlies en dat mag ook niet van de wet.”

Een handelaar is niet verplicht om betaalkaarten te aanvaarden

Kris Peeters, minister voor Consumentenzaken (CD&V)

Als oplossing heeft Sodexo nu een nieuw systeem ontwikkeld waarvan elke bank gebruik kan maken. “We hebben een manier ontwikkeld om banken toegang te verlenen tot onze systemen, zodat ze die kunnen integreren in hun applicaties. Door de cheques rechtstreeks in de app te bestellen, komt er geen transactiekost aan te pas.”

De klanten van KBC en Belfius kunnen wellicht tegen eind 2018 (of begin 2019) gebruik maken van het systeem. Sodexo hoopt dat ook andere banken snel zullen volgen.

In afwachting kun je je dienstencheques enkel bestellen via overschrijving. Om dat makkelijker te laten verlopen kun je kiezen voor een vaste opdracht, zo hoef je niet telkens via de beveiligde ruimte van Sodexo te passeren.