Video player inladen ...

Mobiel bankieren boomt bij Belgen: meer dan miljoen nieuwe abonnementen op 1 jaar tijd

Bijna 6 miljoen abonnementen op apps voor mobiel bankieren, telde ons land in 2017. Dat blijkt uit cijfers van bankenfederatie Febelfin die Eén-programma "De markt" opvroeg. Dat is een stijging met bijna 30 procent op een jaar tijd. En ook het gebruik van die apps gaat in fors stijgende lijn, zo leert een rondvraag bij de banken. Mobiel bankieren is niet meer weg te denken.

Internetbankieren mag dan al lang ingeburgerd zijn, de voorbije jaren is de smartphone de spil geworden van uw financiële leven. Dat is niet alleen een aanvoelen, maar blijkt ook uit de cijfers die bankenfederatie Febelfin en de grootbanken zelf vrijgeven.

De Belgische banken noteerden eind vorig jaar 5,88 miljoen abonnementen op hun mobiele apps, zo weet Febelfin. In een jaar tijd zijn er ruim 1,3 miljoen bij gekomen, een stijging met bijna een derde. In vergelijking met 5 jaar geleden gaat het zelfs om meer dan een vervijfvoudiging. 

Ook gebruik groeit fors

Zulke "abonnementen" zijn mensen die een app voor mobiel bankieren geïnstalleerd hebben en voor die app van hun bank een werkende login gekregen hebben. Die cijfers zeggen natuurlijk niet bijster veel over het feitelijke gebruik van die apps. Maar een rondvraag bij de banken leert dat dat gebruik ook overal fors in de lift zit.

Bij KBC steeg het aantal maandelijks actieve gebruikers van de Mobile Banking-app op een jaar tijd met 17 procent tot 998.200. Bij Belfius ligt het aantal (gemiddeld dagelijks) actieve gebruikers van de mobiele apps op ruim 1,2 miljoen, meer dan een verdubbeling op 3 jaar tijd. Ongeveer 40 procent van de klanten is er al mobiel aan de slag. Bij ING is dat 35,4 procent van het klantenbestand, omgerekend zo'n 890.000 mensen.

BNP Paribas Fortis op haar beurt laat weten dagelijks 1 miljoen digitale klantencontacten te hebben, maar rekent daar ook het traditionele internetbankieren bij. Dat is 28 procent meer dan een jaar geleden. Maar de groei is voor het overgrote deel afkomstig van mobiel. 

Nog geen "killerapplicatie"

Dat er toekomst in mobiel bankieren zit, is onmiskenbaar. Negen op de tien KBC-klanten onder de 26 jaar hebben de mobiele app op hun telefoon staan. Bij sommige oudere klanten is er wat meer terughoudendheid, zo bevestigen verschillende grootbanken, vooral omdat ze zich zorgen maken over de veiligheid.

Onterecht, klinkt het bij Belfius, want die veiligheid is een topprioriteit voor banken. "De mobile bankingapp is de meest veilige plaats op de smartphone van de klant. De investeringen in de beveiliging van kantoren en kluizen zijn verschoven naar voortdurende investeringen in online veiligheid."

De mobile bankingapp is de meest veilige plaats op de smartphone van de klant

Een woordvoerder van Belfius

Los van het gewone consulteren van rekeningsaldo's en het uitvoeren van overschrijvingen, valt het op dat mensen hun mobiele bankenapp ook veel gebruiken om hun bank- en kredietkaarten te beheren (limiet verhogen, stopzetten, blokkeren, …), beleggingen te doen, pensioenspaarrekeningen te creëren en te beheren en bij sommige banken zelfs leningen af te sluiten.

De grote "killerapplicatie" zit daar nog niet tussen, geeft Bjorn Cumps toe, professor digital banking aan de Vlerick Business School. "Wat we nu zien, zijn toch maar experimentjes in de marge. Maar het is wel een begin: banken en gebruikers leren er op die manier wel mee werken." 

"Platform" bouwen

Banken proberen intussen van hun mobiele app een heus financieel platform te maken, waarmee ze alle dagdagelijkse financiële zaken van hun klanten kunnen afhandelen. KBC bijvoorbeeld integreert ook de maaltijdcheques, parkingbetalingen en bustickets in haar app. En de nieuwe bankregels (PSDII) hebben het nu ook mogelijk gemaakt om rekeningen van andere banken te beheren in 1 app. Bij KBC kan het al - naar verluidt met veel succes - en bij Belfius zit het eraan te komen.

Wat we nu zien, zijn toch maar experimentjes in de marge

Bjorn Cumps, professor digital banking, Vlerick

Momenteel zijn die mobiele toepassingen overigens nog niet de grote cashkoe voor de banken. Het zal ook nog lang duren vooraleer die extra inkomsten zullen genereren met nieuwe diensten, denkt Cumps. "Mogelijk 3 tot 5 jaar." 

"We zien een verschuiving van puur financiële producten naar wat de klant effectief nodig heeft. Bij pakweg huizenkwesties heb je niet alleen de bank nodig, maar soms ook een notaris of een architect. Als je die diensten op je app kan aanbieden, trek je de klant naar je platform en hou je die daar. Maar om dat uit te bouwen, is nog tijd nodig."

Minder kantoren, minder kosten

Niet dat de banken helemaal geen financiële voordelen halen uit die verschuiving naar mobiel. "Dat zijn uiteraard weer heel wat diensten waarvoor de klant niet meer via het loket moet. En dat is meteen winst voor de bank: er zijn minder kantoren nodig en dus ook minder mensen achter het loket. Dat doet de kosten dalen."

Die inperking van het kantorennet als gevolg van de digitalisering is in elk geval niet meer te stoppen, zo berichtten we begin dit jaar. In augustus kwam KBC-CEO Johan Thijs nog met de niet mis te verstane boodschap dat maar liefst de helft van zijn klanten in de drie maanden van april tot en met juni geen enkele keer een kantoor bezocht. "Als een kantoor niet gebruikt wordt, dan gaan we het niet openhouden."

Bekijk hier het fragment uit "De markt":

Video player inladen ...