Video player inladen ...

Nieuw Belgisch internetplatform: "U laat honderden euro's aan korting liggen"

Vaak heeft u via uw werkgever, bank, ziekenfonds of pechverhelper recht op heel wat kortingen, maar het is moeilijk om die allemaal te onthouden. Het nieuwe Belgische platform AskOLI wil de oplossing  zijn om u toch aan die kortingen te doen herinneren.  

Het werkt eenvoudig. Via de website www.askoli.net moet u eerst een profiel aanmaken. Daarbij krijgt u een overzicht van de verschillende kortingsprogramma's die er bestaan en duidt u aan op welke u recht heeft. Die van uw bank, uw werkgever of uw supermarkt bijvoorbeeld. Als u AskOLI dan de toestemming geeft, zal het platform u telkens wijzen op kortingen via een stukje software in uw zoekmachine. 

Als u bijvoorbeeld op zoek gaat via Google of Bing naar een electrotoestel en u heeft  daarvoor via één van uw kortingsprogramma's recht op een prijsvermindering, dan wordt u via een pop-up gewaarschuwd. Ook de app werkt op die manier. 

 

"Gratis versie bevat reclame"

Bedenker Luc Jacobs vertelt in ons magazine "De markt" dat een profiel aanmaken gratis of betalend kan. Wie kiest voor de gratis versie moet er de reclame op de website bijnemen, maar voor 1 euro per maand is er ook een reclamevrij abonnement mogelijk. De makers beloven bovendien dat als u die bijdrage er na verloop van tijd niet uithaalt, u dat geld terugkrijgt.

"Wij schatten door een steekproef dat we 93 procent van de kortingen waarop we recht hebben niet verzilveren", zegt Jacobs. Zelf heeft hij in het eerste jaar dat de technologie werd getest bijna 600 euro uitgespaard.

Gegevens wel veilig?

Wie een profiel aanmaakt via AskOLI moet wel veel persoonlijke informatie delen met de makers van het platform. Zo geeft u mee bij welke pechverhelper of welke bank u bent. Riskeren gebruikers dan niet dat ze nadien bestookt zullen worden met gerichte reclame van concurrerende bedrijven? "Zeker niet", zo  zegt de maker. "Dat zouden de bedrijven die via ons platform hun kortingen delen niet waarderen en bovendien zijn er de strenge nieuwe privacyregels van Europa en daar houden wij ons strikt aan", zegt Jacobs daarover.   

Er zijn momenteel al 25 kortingsprogramma's toegevoegd aan het platform en de ambitie is om er nog op te kunnen nemen. En AskOLI heeft ook internationale ambities.

Bekijk hier het fragment uit "De markt":

Video player inladen ...