Foto: David Edgar

Wat staat er op het spel in Boortmeerbeek?

Mobiliteit blijft een heikel thema in Boortmeerbeek. Hoewel de meerderheid al heel wat inspanningen deed, blijft er nog veel te doen. De knoop in Haacht station is er daar een van. Het voortbestaan van de brandweerpost in Haacht als volwaardige brandweerkazerne en investeringen in meer groen en buurtwerkingen zijn nog enkele andere strijdpunten.

De voorbije zes jaar werden in Boortmeerbeek heel wat wegenwerken uitgevoerd. Niet minder dan vijftien kilometer nieuwe fietspaden werden er aangelegd en ter verbetering van de veiligheid werden snelheidsregistratieborden  geplaatst. De schoolomgeving van Schiplaken werd aangepakt, de oversteekplaats Bieststraat-Leuvenssteenweg werd veiliger gemaakt en er werden nieuwe fietsstraten ingericht.

Boortmeerbeek blijft een bottleneck tussen Leuven en Mechelen en Haacht en Kampenhout. Daarom onderhandelt de gemeente met de Vlaamse Overheid over de veiligheid op de N26 en de N21 en het sluipverkeer. Desondanks werden de belastingen niet verhoogd en het huidige bestuur wil dat ook zo houden.

De klemtoon is op het vlak van mobiliteit gelegd maar toch blijven er nog vele hiaten zoals voetpaden in de Vogelzangwijk of het herstel van de fietspaden en voetpaden  in de Laarstraat, Langestraat, Goorstraat en Vosweg.

Een verbod van zwaar verkeer aan de Boortmeerbeekse scholen kan bijdragen tot meer veiligheid en dan is er nog het knelpunt Haacht station waar men al decennia droomt over een brug over de sporen: een dossier waarin naast Boortmeerbeek ook Haacht, de Vlaamse overheid en de NMBS betrokken partij zijn. 

Het voortbestaan van de brandweerpost als volwaardige brandweerkazerne lijkt een ander strijdpunt. Door de besparingen in de hulpverleningszone kan de permanente bezetting in het gedrang komen, waarbij men terugvalt op vrijwilligers thuis met een verlenging van de aanrijtijd als gevolg.

Wie doet het met wie?

In het liberale bastion Boortmeerbeek gaat burgemeester Michel Baert van Open VLD  voor een vierde termijn. Zijn partij haalde er met bijna de helft van de stemmen in het verleden 9 van de 21 zetels.

Tweede partij N-VA kon de afgelopen zes jaar slechts één zetel overhouden omdat vier verkozenen de partij verlieten.

CD&V kan in kartel met Groen wat winst verwachten maar een gat dichtrijden van 4 zetels lijkt te veel.

De kleine SP.A is als coalitiepartner met drie zetels uitermate geschikt voor burgemeester Baert om mee te besturen.  Als de SP.A voor een meerderheid kan zorgen lijkt het erop dat het huidige bestuur gaat voor een volgende termijn. Dat Baert zichzelf opvolgt, is dus zo goed zeker.