Video player inladen ...

Flixbussen krijgen noodknop

De internationale vervoersmaatschappij FlixBus gaat haar bussen die 's nachts stoppen op gevaarlijke plaatsen uitrusten met een noodknop. Eén van die plaatsen is de stopplaats aan het station Brussel-Noord. Chauffeurs die er tussen middernacht en 6 uur 's ochtends stoppen, krijgen nu zo’n noodknop. Bij gevaar kunnen ze zo de hulp inroepen van de politie. Maar niet alle chauffeurs geloven in het middel en geven er de brui aan.

Chauffeurs van de internationale vervoersmaatschappij FlixBus hebben al meermaals hun bezorgdheid geuit over de onveilige situatie aan het station Brussel-Noord. Meermaals per week worden ze er 's nachts geconfronteerd met bendes die busreizigers opwachten om hen te beroven. De busmaatschappij gaat haar bussen die moeten stoppen op gevaarlijke plaatsen uitrusten met een noodknop. Eén van die plaatsen is Brussel-Noord.

's Nachts rij ik sowieso niet, wil ik hier niet komen

Chauffeur Flixbus

"Ik heb het al meegemaakt dat de koffers eruit worden gehaald, duw en trekwerk, agressie", zegt een chauffeur aan de stopplaats Brussel-Noord die de redactie kon spreken. Hij werd meermaals met agressie geconfronteerd. "Overdag, want 's nachts rij ik sowieso niet, wil ik hier niet komen."

Noodknop tussen middernacht en zes uur 's ochtends

"De chauffeurs krijgen een noodknop die ze kunnen gebruiken tussen middernacht en zes uur 's ochtends", zegt Rosa Donat van FlixBus. "Het is in feite een klein mobieltje dat middels een druk op de knop gebruikt kan worden om politie te krijgen. Zo hoeven chauffeurs niet zelf te bellen en uit te leggen waar ze staan.”

“Mocht er een gevaarlijke situatie ontstaan, kunnen ze op de knop drukken”, verduidelijkt Donat. “Die maakt een directe verbinding met de centrale van het securitybedrijf.”

De centrale kan dan vervolgens meeluisteren en weet de exacte locatie van de bus. “Al onze bussen zijn uitgerust met een gps, zodat we ze heel goed kunnen lokaliseren”, zegt Donat. "De centrale kan dan vanop afstand de politie waarschuwen en naar die plaats sturen, indien de chauffeur het vraagt."

"De noodknopen zijn een extra veiligheidsmaatregel naast de al bestaande", zegt Donat. "Overdag heeft de maatschappij eigen personeel aan de halte en ’s avonds is er een securitybedrijf op de locatie. Deze buttons zullen de uren vullen dat er niemand op de locatie is."

Ik ben er klaar mee, eerlijk gezegd. Dit is mijn laatste rit

Chauffeur FlixBus

Voor de chauffeur die wij konden spreken, hoeft het allemaal niet meer. Hij trekt de deur van FlixBus achter zich dicht. "Ik ben er klaar mee, eerlijk gezegd", vertelt hij ons. "Dit is mijn laatste rit. Ik ga naar een ander bedrijf. Lekker touren. Met mij komt het wel goed."