Video player inladen ...

De diesel zit plots weer (licht) in de lift: wat is daar aan de hand?

Op een paar jaar tijd is de verkoop van dieselwagens gehalveerd, ten voordele van benzine- en elektrische auto's. Maar de voorbije maanden is diesel weer aan een voorzichtige opmars bezig, meldt De Tijd. Hoe komt dat?

Er was dieselgate bij Volkswagen, waarbij de autobouwer de cijfers over de uitstoot van dieselwagens verdoezelde. Er zijn de hoge dieselprijzen aan de pomp. En er duiken lage-emissiezones op in de grote steden. Om maar te zeggen: goed ging het de laatste tijd niet met de dieselwagen. Waar een paar jaar geleden 70 procent van de auto's op diesel reed, kwam dat aandeel begin dit jaar op zowat de helft uit.

In die context is het bijzonder opmerkelijk dat de voorbije vier maanden telkens weer een lichte stijging in de verkoop van dieselwagens is genoteerd. Joost Kaesemans, woordvoerder van automobielfederatie Febiac, is minder verbaasd. "Vandaag merken heel wat mensen dat diesel echt nog wel geschikt is als je veel kilometers moet rijden en als je goedkoop (prijs per kilometer, red.) wilt rijden."

Forse kortingen

Noem het dus een voorzichtige 'correctie' na de crash van verkoop van dieselwagens. Daar is overigens nog een andere verklaring voor: "We merken ook dat de dieselwagens die nog in stock waren bij de verkopers voor een veel lagere prijs zijn aangeboden, omdat er veel minder klanten voor die wagens waren." En die lage prijs heeft natuurlijk een directe impact op de verkoopscijfers.

De wagens die aan de oude norm beantwoorden, moesten zo snel mogelijk ingeschreven worden, anders werden die quasi onverkoopbaar

Joost Kaesemans, Febiac

Dat moest ook voor de autobouwers, want sinds 1 september is een nieuwe standaard­emissietest verplicht voor alle automodellen. "Dus moesten de wagens die aan de oude norm beantwoorden zo snel mogelijk ingeschreven worden, anders werden die quasi onverkoopbaar", weet Kaesemans. "Daarom moesten de merken commerciële acties houden om die aan de man te brengen. Er is dus echt geduwd om voor die voertuigen een eindklant te vinden."

En nu?

Gaat de stijging van de verkoop van dieselwagens zich nu doorzetten? Als dat gebeurt, zal het in elk geval niet dramatisch zijn, denkt Kaesemans: "Een marktaandeel tussen de 30 en 40 procent lijkt mij in de huidige context voor diesel heel normaal. Op langere termijn zullen alle verbrandingsmotoren - dus ook benzine - meer terrein verliezen ten voordele van bijvoorbeeld batterij-elektrische voertuigen."

Herbekijk hieronder de reportage uit "Het Journaal":

Video player inladen ...