Archiefbeeld uit 2008: boze spaarders eisten hun geld terug nadat de IJslandse Kaupthing Bank in de problemen kwam. BELGA/JOURET

Betrouwbare banken? De helft van de Belgen gelooft er niet meer in

Tien jaar na het uitbreken van de zware financieel-economische crisis is het nog altijd niet te best gesteld met het vertrouwen van de Belgen in de banken. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van de kranten De Tijd en L'Echo. Meer dan de helft van de Belgen denkt dat zijn of haar bank in de toekomst opnieuw problemen zal krijgen.

Ruim de helft van de Belgen (52 procent) heeft minder vertrouwen in banken sinds de start van de bankencrisis 10 jaar geleden, zo blijkt uit de enquête van de twee kranten bij iets meer dan 1.000 volwassenen. Amper 4 procent heeft meer vertrouwen in de banken.

Vier op de tien Belgen vinden dat de bankiers onvoldoende ter verantwoording zijn geroepen na de crisis. Maar liefst 54 procent van de Belgen vreest zelfs dat zijn of haar bank in de toekomst opnieuw in financiële problemen komt. Dat ondanks de maatregelen - zoals stevigere kapitaalbuffers en strenger toezicht - die zijn ingevoerd om de uitwassen in de hand te houden. 

Opvallend trouwens: Belgische banken, banken mét kantoren (dus niet alleen online) en overheidsbanken scoren wel iets beter.

Kosten afgewenteld op de klant

Het wantrouwen uit zich ook in de kosten. Twee derde van de respondenten vindt dat de banken de kostprijs van de crisis hebben afgewenteld op hun klanten, door de vergoeding te verlagen die ze bieden op het spaargeld en door hogere kosten aan te rekenen voor allerlei diensten.

57 procent vindt dat die bankkosten te hoog zijn. 62 procent is ervan overtuigd dat de banken de belangen van hun aandeelhouders laten voorgaan op die van hun klanten. En topbankiers verdienen te veel, vindt drie vierde van de bevraagden.

Archiefbeeld uit 2008: boze spaarders eisten hun geld terug nadat de IJslandse Kaupthing Bank in de problemen kwam. BELGA/JOURET

"Extra inspanningen doen"

Sectorfederatie Febelfin stelde eerder al vast dat het vertrouwen in de banken laag blijft, ondanks alle inspanningen en maatregelen. Die volstaan niet om de perceptie te keren. "We slagen er nog onvoldoende in om onze meerwaarde voor de samenleving aan te tonen. We zullen daar nog heel wat extra inspanningen voor moeten doen."