NMBS schakelt externe IT-partner in voor digitalisering

Naast een resem wijzigingen aan de top heeft de raad van bestuur NMBS maandag ook knopen doorgehakt op IT-vlak. Zo heeft de spoormaatschappij een externe IT-partner aangetrokken om de digitalisering van het bedrijf te versnellen. De komende jaren worden ook duizenden smartphones en tablets geleverd. Die moeten een einde maken aan het tijdperk van pen en papier.

De spoorwegmaatschappij wil voor een goede dienstverlening meer inzetten op het digitale. "Historisch beschikt de NMBS echter intern niet over alle juiste resources en ontwikkelingscapaciteit die beide sterk impacterend zijn op de snelheid waarmee iets wordt geïmplementeerd om die noodzakelijke digitale transformatie te realiseren. NMBS ging daarom op zoek naar een externe partner met grote expertise om de ontwikkelingen van IT-oplossingen snel en kostenefficiënt vorm te geven."

Met de IT-partner wilde de NMBS onder meer het aantal aangeboden IT-diensten (waaronder topniveau aan cybersecurity) uitbreiden en meer inzetten op de "cloud". Het gaat om een kadercontract van 7 jaar. Het bedrijf zegt nog te blijven investeren in de eigen IT-diensten.

Ook bevestigt de NMBS de begin dit jaar aangekondigde plannen die pen en papier verleden tijd moeten maken bij het spoor. "Op alle niveaus in de onderneming wordt pen en papier vervangen door eigentijdse communicatiemiddelen, zodat de medewerkers over efficiënte en moderne tools beschikken om vlot en snel te communiceren met de klanten en met elkaar."

Er is concreet een raamovereenkomst voor de volgende vijf jaar (2018-2023) voor meerdere duizenden smartphones en tablets voor onder anderen treinbestuurders, treinbegeleiders, personeel op het perron en technici.